Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O islámu, který nenahání strach

Fakt, že v posledních letech nás všemožná média zaplavují zprávami, z nichž vyplývá, že islám je netolerantní náboženství, jehož jediným cílem je zničit naši západní civilizaci, je natolik zřejmý, že by bylo zbytečné jej dále rozebírat. Výsledek této mediální masáže je každopádně ten, že řekne-li se islám, mnoha lidem se vybaví sebevražedné útoky fanatických teroristů, případně davy křičících Arabů, kteří pálí americké vlajky. Občas se sice vyskytne ojedinělý hlas poukazující na to, že ten, kdo se s muslimy skutečně v reálném životě setkal, většinou takovéto klišé nesdílí, ale málo, příliš málo je těch, kteří se se svými pozitivními zkušenostmi s muslimským světem srozumitelnou formou dělí ve veřejné sféře. Jedním z těchto pošetilců je můj dobrý přítel Michele Zanzucchi, italský publicista a šéfredaktor časopisu Città nuova, jehož pozoruhodné knížce L’Islam che non fa paura (Islám, který nenahání strach; San Paolo, Cinisello Balsamo 2006) budou patřit následující řádky.

Michele Zanzucchi je přesvědčen o tom, že k pravdě o islámu se můžeme přiblížit jedině tehdy, když budeme trpělivě poznávat muslimy, vést s nimi dialog v jejich přirozeném prostředí a bez předsudků sdílet jejich životní zkušenosti, jejich radosti, útrapy, přání, obavy... Proto se Zanzucchi před několika lety vydal na cesty, během nichž připravil několik desítek rozhovorů a reportáží z různých míst, kde žijí muslimové. Navštívil zhruba 20 zemí (nejen na Blízkém východě), v nichž hovořil nejen s řadovými muslimy, ale i s několika desítkami vrcholných představitelů islámu, s politiky i diplomaty, s náboženskými vůdci i s profesory prestižních muslimských univerzit, s organizátory humanitární pomoci i s vyznavači islámské mystiky súfismu. Uspořádáním bohatého materiálu, který během těchto cest vznikl, do deseti tematických celků vznikla tato kniha. Nebudu se zde zabývat všemi tématy, kterých si všímá Zanzucchi, nicméně pokusím se vystihnout ty rysy recenzované knížky, které považuji za nejzajímavější.

Proč se nebát muslimů

Zanzucchi (který si samozřejmě pečlivě prostudoval Korán i řadu knih kritizujících islám z perspektivy euro-atlantické civilizace) si dobře uvědomuje nebezpečí, které představuje islám, je-li zneužit jako zbraň v politickém boji, a proto neváhá pokládat ožehavé otázky týkající se džihádu, terorismu, práva šaría apod. Na druhou stranu je však neustále veden jistou sympatií vůči onomu tajemnému a neuvěřitelně pestrému světu muslimské kultury, kde sice samozřejmě platí svébytná práva i zvyky, ale kde je například pohostinnost vůči cizinci zcela zásadní, skoro až posvátnou hodnotou. Jako křesťan má navíc Zanzucchi v muslimském světě tu výhodu, že je přijímán jako věřící v Abrahámova Boha, kterého rovněž křesťané, jejichž jazykem je arabština, nazývají Alláh. Je jasné, že autorovi naší knížky se nedostalo definitivních odpovědí na všechny jeho otázky, ale během svého putování se Zanzucchi stal přítelem mnoha muslimů, takže nyní může s čistým svědomím prohlásit, že z islámu rozhodně nejde strach.

Terorismus

Nikdo z těch, kterým Zanzucchi dává slovo ve své knížce, nesouhlasí s terorismem (už jen z toho prostinkého důvodu, že oběťmi teroristických útoků mohou být i muslimové), a ukazuje se rovněž, že používání násilí je podle muslimských vůdců přípustné pouze v situaci obrany vlastního území před agresorem, což je (z arabského hlediska) případ především Iráku a palestinských území okupovaných Izraelem. Šíření islámského náboženství pomocí násilí je však v každém případě s islámem, který je především vírou v milosrdného Boha, zcela neslučitelné.

Šaría

Je nepopiratelné, že existuje určité napětí mezi islámem chápaným jako kultura (a to i kultura právní) a islámem, který je náboženstvím, tedy jistým přístupem k Bohu, vírou. Toto napětí vstupuje do hry všude tam, kde se diskutuje o islámském právu šaría. Mnozí z těch, s nimiž Zanzucchi ve své knize rozmlouvá, chápou islám především jako víru, která ve svých důsledcích chrání univerzální platnost všech základních lidských práv (jak je v současnosti přijímá západní civilizace). V naší knížce se proto dozvíme například to, že podle řady muslimských lídrů by měl islámský svět okamžitě skoncovat, a to právě ve jménu islámu, s trestem smrti i s veškerými tělesnými tresty. Z rozhovorů, které Zanzucchi vedl, navíc vyplývá, že drtivou většinu muslimů by ani ve snu nenapadlo, že by právo šaría jakožto ucelený systém bylo záhodno z arabského světa kamkoli exportovat.

Korán

Místem, v němž je Zanzucchi vůči islámu patrně nejkritičtější, je kapitola věnovaná Koránu a jeho interpretaci. Je třeba si uvědomit, píše autor naší knihy, že Korán je předmětem řady kontroverzí, „protože se diskutuje o historické věrohodnosti mnoha epizod z Prorokova života; protože kniha byla napsána teprve 22 let po smrti Mohameda na příkaz třetího kalifa; protože její první verze obsahovala pouze samohlásky, takže bylo zapotřebí druhé verze, která doplnila souhlásky, čímž byl dán široký prostor pro různé interpretace a možná i manipulace; protože se uznává, že Korán nebyl Mohamedovi ,inspirován‘, ale doslova ,nadiktován‘ samotným Bohem“. Bohužel se ukazuje, že muslimové dnes ještě ve své drtivé většině nejsou připraveni podrobit Korán kritické exegezi, která by byla schopna začlenit text Koránu do patřičného historického i literárního kontextu. Nezbývá než doufat, že k reformě výkladu Koránu dojde v muslimském světě co nejdříve.

Islám jako spiritualita

Důležitým fenoménem, do něhož Zanzucchi vkládá velkou naději, pokud jde o mírové soužití islámu se zbytkem světa, jsou nejrůznější muslimská duchovní hnutí (většinou inspirovaná již zmíněným súfismem, islámskou mystikou, jak je tomu i v případě snad nejslibnějšího z těchto hnutí, založeného Turkem Fetullahem Gülenem), k nimž se po celém světě hlásí miliony věřících. V těchto hnutích je Korán většinou interpretován spíše symbolicky než doslovně a jejich členové jsou zastánci oddělení náboženské a politické sféry, mezináboženského dialogu a spolupráce všech lidí dobré vůle na poli sociální práce i veškeré humanitární a vzdělávací činnosti vůbec. Islám je v těchto hnutích vnímán jako cesta vedoucí k integrálnímu lidskému i civilizačnímu rozvoji.

Nezbývá mi než souhlasit se svým přítelem Michelem, že pokud v islámu získají rozhodující převahu právě tyto duchovní proudy vedoucí k vnitřnímu prožívání islámu jako víry (a pokud zároveň i Západ zkrotí extrémní islamofobní tendence ve svém lůně), hrozící střet mezi arabským světem a západní civilizací bude zažehnán.

 

PS: A ještě pár linků, máte-li zájem o „further reading“:

O zmíněném Gülenově hnutí vyšel nadávno zajímavý článek v časopise The Economist: anglicky je k dispozici zde.

Statistika nuda je, má však cenné údaje... Institut Gallup nedávno zveřejnil výsledky dosud nejrozsáhlejšího výzkumu týkajícího se muslimů na celém světě (příslušná data byla zpracována i ve formě knížky Who Speaks for Islam? What a Billion Muslims Really Think), díky němuž víme například to, že muslimové mají k terorismu zhruba stejný přístup jako Američané... Více (opět anglicky) viz např. zde. Pokud jde o situaci muslimů v Evropě, odkazuji na tuto studii (též v angličtině), která se rovněž rigorózně drží statistických dat. A pokud jde o české luhy a háje, můžete si přečíst (již česky) např. tento dokument.

Autor: Tomáš Tatranský | čtvrtek 27.3.2008 11:21 | karma článku: 15,71 | přečteno: 2442x
  • Další články autora

Tomáš Tatranský

Tři největší lži o Evropské unii (a jejich vyvrácení)

Je opravdu pozoruhodné a svým způsobem i zábavné, k jak hloupým a neférovým „argumentům“ se čím dál častěji uchylují ti, kterým dělá problém smířit se s realitou evropské integrace. Pro příklady netřeba chodit daleko – můžeme si třeba otevřít „modré blogy“ europoslanců Jana Zahradila a Hynka Fajmona, anebo lze v případě hlubšího zájmu nahlédnout do webových stránek některých našich politických stran, například Svobodných či Suverenity Jany Bobošíkové (alias „železné Jany“, jak tato dáma v nedávném záchvatu pokory nazvala sebe sama). Dovolím si zde poukázat na některé společné prvky sloužící jako nejčastější opěrné pilíře „argumentů“ těchto osob a stran.

4.3.2012 v 20:19 | Karma: 19,78 | Přečteno: 2149x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Má smysl bojovat proti korupci?

Poslední dobou jsme svědky stále intenzivnější veřejné debaty o tom, zda lze úspěšně bojovat s korupcí v naší zemi, a pokud ano, jaké prostředky při tom použít. Je míra korupce zhruba stejná na celém světě, s tím, že korupce je na různých místech jen více či méně uhlazená, jak se nedávno nechal slyšet náš pan prezident? Anebo platí, že ve vyspělejších zemích se lidé chovají celkově poctivěji, protože mají zkušenost s tím, že férové a transparentní jednání vede ke spokojenějšímu životu a koneckonců i k většímu blahobytu? Aniž bych chtěl přespříliš generalizovat, jsem přesvědčen, že platí spíše ta druhá teze.

16.10.2011 v 17:32 | Karma: 11,88 | Přečteno: 1557x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Otazníky kolem WikiLeaks

Internetový server WikiLeaks byl sice založen již v roce 2006, značnou pozornost médií a potažmo i veřejnosti však vzbudil teprve nedávno. V tomto virtuálním prostoru bylo totiž všem uživatelům internetu nabídnuto obrovské množství původně tajných informací, které výrazně ovlivnily pohled široké veřejnosti zejména na politiku a bezpečnostní strategii Spojených států.

4.2.2011 v 15:20 | Karma: 13,18 | Přečteno: 2030x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Konec pozitivní diskriminace v Čechách

Zdá se, že současná vláda upouští od strategie pozitivní diskriminace. Je to dobrá nebo špatná zpráva?

1.9.2010 v 20:15 | Karma: 35,60 | Přečteno: 4377x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Je náboženská svoboda pouhým snem?

Přestože náboženská svoboda je všeobecně považována za jeden ze základních principů moderní civilizace založené na bezvýhradné úctě k lidským právům, ukazuje se, že jde bohužel o princip hojně pošlapávaný. Prokazuje to i nedávný výzkum prestižního amerického think-tanku Pew Forum.

21.5.2010 v 17:40 | Karma: 31,47 | Přečteno: 5677x | Diskuse| Společnost

Tomáš Tatranský

Kořenem terorismu není víra, ale zoufalství

Při pohledu na zakrvácené oběti včerejších teroristických útoků v moskevském metru si opět mnozí z nás položili otázku, co vlastně vede někoho k tomu, že se opásá trhavinou, aby se odpálil někde, kde je co možná nejvíc lidí.

30.3.2010 v 9:28 | Karma: 15,20 | Přečteno: 2604x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Má Evropa zakázat muslimský závoj?

V evropských zemích se opět dostává na přetřes otázka, zda se muslimské ženy smí ve veřejném prostoru pohybovat v tradičních oděvech zahalujících tvář. Je nošení burky (zpravidla modrý hábit zahalující ženu od hlavy až k patě) či nikábu (většinou černý oděv ponechávající odhalené pouze oči) v rozporu se základními evropskými hodnotami?

24.2.2010 v 17:40 | Karma: 16,28 | Přečteno: 3400x | Diskuse| Společnost

Tomáš Tatranský

Claude Lévi-Strauss, zakladatel kulturního relativismu

Nestává se často, že by smrt filozofa vyvolala lavinu článků v mainstreamových médiích. Claude Lévi-Strauss nedávno opustil tento svět v úctyhodném věku nedožitých 101 let a je třeba uznat, že mimořádný ohlas, který jeho odchod způsobil, byl zasloužený. Otázkou nicméně zůstává, jak se s jeho myšlenkovým odkazem vyrovnat. Navzdory imperativu „o mrtvých jen dobře“ bych si dovolil nabídnout spíše kritickou a asi i poněkud kontroverzní interpretaci tohoto odkazu.

17.11.2009 v 13:05 | Karma: 15,52 | Přečteno: 3735x | Diskuse| Kultura

Tomáš Tatranský

Poučíme se z tragédie ve Fort Hood?

Ukazuje se, že major Nidal Málik Hasan, zbožný muslim a člen americké armády, který minulý týden s výkřikem „Alláhu akbar“ na rtech postřílel na americké vojenské základně Fort Hood 13 lidí, byl s největší pravděpodobností velmi uvědomělý islámský fanatik. Tím se ostatně celá tragédie stává snadněji vysvětlitelnou. Co z toho pro nás vyplývá?

13.11.2009 v 13:25 | Karma: 22,40 | Přečteno: 3057x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Bezcharakterní Klaus

Prezident Klaus mě způsobem, jakým přistoupil k podpisu Lisabonské smlouvy, opět zklamal. A to přesto, že podle mého názoru Lisabonská smlouva zase až tak špatným dokumentem není.

3.11.2009 v 18:18 | Karma: 21,55 | Přečteno: 3269x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Pět minut slávy pro Narcise z Hradu

Jak známo, opojení mocí mívá dosti neblahé následky. Císař Nero nechal údajně zapálit Řím, prezident Klaus zase zcela nesmyslně blokuje politiku Evropské unie.

14.10.2009 v 16:55 | Karma: 35,17 | Přečteno: 6119x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Tisíce planoucích sluncí

Román Khaleda Hosseiniho „Tisíce planoucích sluncí“ patří k tomu nejlepšímu, co jsem kdy četl. Tato kniha je nabita neodolatelnou silou, která mě vtáhla do světa afghánských žen. Příběh, který Hosseini vypráví, mě dojal, místy skoro až k slzám.

12.8.2009 v 18:35 | Karma: 21,25 | Přečteno: 5451x | Diskuse| Kultura

Tomáš Tatranský

O sňatcích z rozumu

„Vy si berete osobu, kterou milujete, my milujeme osobu, kterou si bereme,“ vysvětlila mi před několika lety princip sňatků z rozumu Lina, kamarádka z Indie.

3.8.2009 v 17:00 | Karma: 23,41 | Přečteno: 4093x | Diskuse| Osobní

Tomáš Tatranský

Nebezpečný pokrytec Obama chlácholí muslimy

Prezident USA dnes v Káhiře opět potvrdil, že ztratil veškeré zbytky soudnosti a že nadobro propadl vlastnímu megalomanskému mesiášskému komplexu.

4.6.2009 v 18:24 | Karma: 33,70 | Přečteno: 4200x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Taliban zcela ovládl pákistánskou oblast Svát

Pákistánský prezident Asif Alí Zardárí včera podepsal výnos, který zavádí právo šarí’a – v interpretaci, jakou nabízí Taliban – jako výlučný legislativní systém v údolí Svát na severu země. Radikální islámské hnutí Taliban si tak v podstatě vynutilo vznik státu ve státě výměnou za mír v oblasti, která byla v posledních letech svědkem vleklé války.

14.4.2009 v 15:54 | Karma: 16,51 | Přečteno: 3028x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Nepochopitelné utrpení

Jaký smysl má utrpení, bolest, zlo? Proč v Aquile zahynulo tolik nevinných lidí? Jakou odpověď dává na tyto otázky křesťanství, jmenovitě jeho vrcholná, „velikonoční“ událost, tedy Ježíšova smrt a zmrtvýchvstání?

10.4.2009 v 15:30 | Karma: 19,66 | Přečteno: 3543x | Diskuse| Osobní

Tomáš Tatranský

Vzpomínky na Filipíny (fotoblog)

Několik obrázkových vzpomínek na dávno minulé časy, kdy jsem byl ještě mlád a věnoval se dobročinným aktivitám :-)

31.3.2009 v 12:56 | Karma: 19,47 | Přečteno: 3865x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Tatranský

Muslimové a terorismus

Fakta, ne dojmy...

9.3.2009 v 14:00 | Karma: 30,40 | Přečteno: 3989x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Politika multikulturalismu je cestou do pekel

Což není pouze můj osobní názor – jde o racionální zhodnocení výzkumů veřejného mínění.

2.3.2009 v 15:35 | Karma: 40,30 | Přečteno: 8293x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Wildersova „Fitna“ rozdělila britské muslimy

Velká Británie nedávno vyhostila ze země Geerta Wilderse, holandského poslance, který byl pozván, aby v britské Sněmovně lordů promítl svůj krátký film Fitna (který – stručně řečeno – sugeruje, že Korán navádí muslimy k terorismu). Toto rozhodnutí britského ministerstva vnitra bylo patrně bezprecedentní v tom smyslu, že to bylo poprvé, co bylo občanovi Evropské unie s poslaneckou imunitou zabráněno v pohybu z jedné členské země do druhé – což lze učinit pouze tehdy, pokud dotyčná osoba představuje pro zemi, odkud je vyhoštěna, bezpečnostní hrozbu. O případu informovala i česká média, takže jsem se k němu už nechtěl vyjadřovat, ale nakonec jsem se rozhodl zmínit se o tom, že ne všichni prominentní britští muslimové s vyhoštěním Wilderse souhlasí – což může překvapit ty, kteří se na islám dívají podobně jako Wilders.

18.2.2009 v 18:38 | Karma: 18,38 | Přečteno: 3212x | Diskuse| Politika