Kam lidovci kam jdete?
Začnu od poměrně banálního konstatování. Jako politická strana by si lidovci – a jejich předseda zvlášť – měli uvědomit, že jejich cílem je úspěšná realizace vlastních tezí. Což znamená několik věcí: Lidovci by měli mít jasně vyprofilovaný program, který by nekopíroval programy jiných velkých stran, ale byl by založen na svébytných myšlenkách a na jedinečném rozložení akcentů. Dále, lidovci by měli být schopni tento program srozumitelně předložit veřejnosti. A nakonec, lidovci by též měli veřejnost přesvědčit o tom, že tento program dokáží úspěšně prosazovat. Uvědomuje si lidovecký předseda toto vše?
Podíváme-li se na některé výroky Jiřího Čunka z posledního období, zejména na jeho sobotní projev na Pardubickém sjezdu, který měl nastolit zásadní programové teze KDU-ČSL, těžko se ubránit negativní odpovědi. A to zvláště vezmeme-li v potaz, jak jsou lidovci a její předseda vnímáni svými potenciálními voliči.
Pokud jde o sám lidovecký program, situace není nejhorší. Čunek má – alespoň soudíme-li podle jeho projevu v Pardubicích – jasno v tom, že lidovecký program není „kdesi uprostřed“ mezi programem ČSSD a ODS. Ano, podobně jako Jiří Čunek mám i já za to, že křesťanskodemokratická politika není kompromisem mezi socialismem a liberalismem, protože je postavena na takových hodnotách, které popírají, že ekonomika je alfou a omegou lidského života. Přesvědčení (v podstatě marxistické), že tím nejdůležitějším v životě společnosti i jednotlivců jsou peníze a trh, je totiž společný oběma našim největším stranám, které se pouze liší v názorech ohledně způsobu hospodářské regulace. Konzervativní přesvědčení, které je základem programu křesťanských demokratů, se staví jakoby nad spor socialismu s liberalismem, neboť tvrdí, že k plnohodnotnému a šťastnému lidskému životu nestačí jen materiální blahobyt, ale i cosi více: schopnost a ochota žít v harmonicky uspořádané rodině, vydělávat si na živobytí poctivou prací, být solidární s trpícími, žít v bezpečném a nezkorumpovaném světě, v atmosféře vzájemné důvěry, kde dané slovo platí, schopnost a ochota odstraňovat lidské utrpení všeho druhu a chránit nejen ohroženou faunu a flóru, ale též – a především – každý lidský život. Tato schopnost a tato ochota nám není nutně dána automaticky, může a má být podněcována mimo jiné i skrze vhodný právní rámec a skrze příklad, kteří nám naši politici dávají svých chováním. Tyto myšlenky jsou v lidoveckém programu přítomny a většina z nich se objevila i v Čunkově pardubickém projevu, což je dobře, protože v opačném případě by nemělo smysl o volbě KDU-ČSL ani uvažovat.
Jenomže jak jsem již naznačil, sám program nestačí. Jak je tomu se schopností lidovců svůj program srozumitelně vysvětlovat? Připustíme-li, že tato schopnost ve značné míře záleží na komunikační obratnosti lidoveckého předsedy, a ovšem i na tématech, o kterých Jiří Čunek nejraději a nejčastěji hovoří, pak musíme konstatovat, že v tomto bodě lidovci hodně pokulhávají. Svoji negativní roli tu jistě hrají i média, pro něž je atraktivnější zabývat se Čunkovými aférami, případně – a zdá se, že toto se též dělo a asi i děje – vést proti lidoveckému předsedovi cílenou kampaň, za níž stojí Čunkovi političtí protivníci. Na druhou stranu se však stačí podívat například na internetové stránky Jiřího Čunka (které si snad může spravovat sám), abychom zjistili, že Čunek hlavně reaguje na různá obvinění, čili je pasivním hráčem, místo aby sám iniciativně hovořil o programových prioritách své strany. Mimoto se Čunek k některým důležitým otázkám vůbec nevyjadřuje. Pokud vím, Jiří Čunek se vždy vyhýbal přímé odpovědi na otázku, zda bylo nejen legální, ale též morální pobírat sociální dávky v situaci, kdy měl na kontě půldruhého milionu korun. Čunek nikdy jasně nevysvětlil, jaké věcné programové důvody ho vedly k podpoře Jana Švejnara jako prezidentského kandidáta (k tomuto tématu jsem se již vyjádřil zde). Strana vedená Čunkem nikdy též dost výrazně nevysvětlila, že restituce církevního majetku jsou spíše než vítězstvím lidovců kompromisem mezi církvemi a státem (jak známo, církve dlouhá léta prosazovaly daňové asignace, které by pro ně byly z čistě finančního hlediska zřejmě dlouhodobě výhodnější než stávající model). Čunek mimoto dopustil, aby lidovecká politika týkající se potratů byla zcela nesmyslně zúžena (alespoň v očích veřejnosti) na otázku podmínění potratu podpisem otce. Kromě toho u Čunka pozorujeme totální absenci reflexe na témata, v nichž konzervativní hodnoty nabízejí alternativu vůči módnímu, ale krátkozrakému etickému relativismu – jde zejména o různé bioetické otázky, o problematiku právního ošetření homosexuálních svazků atd. Jinými slovy, předseda křesťanských demokratů by měl své spoluobčany seznamovat se svými idejemi a se svojí vizí budoucnosti, což – zdá se mi – Jiří Čunek téměř vůbec nečiní. Tedy snad s výjimkou romské problematiky.
Čunek tedy především reaguje na své protivníky (jejichž zájmem je vše, jen ne rozvoj křesťanskodemokratické politiky), případně mlčí. Když pak hovoří takříkajíc od sebe, znějí jeho výroky často docela podivně. V úvodu svého pardubického projevu například Čunek ocitoval tento výrok mistra paradoxu G.K. Chestertona: „Jestliže má smysl něco dělat, má smysl dělat to i špatně“ – a označil ho za „povzbudivý“. S tím myslím vcelku ladí to, co Čunek prohlásil během pardubického sjezdu v rozhovoru pro Lidovky – výrok se týká toho, jak se stal předsedou lidovců: „Já jsem nechtěl ze Vsetína jít. Ale protože byla strana v situaci, kdy nebyl žádný velký výběr lidí, kteří by chtěli kandidovat, tak pro ty lidi to byla situace, kdy chtěli, abych se předsedou stal.“ Aha, úspěch proti vlastní vůli. Stal se snad Čunek předsedou KDU-ČSL nedobrovolně? Smířil se snad s tím, že je špatným politikem, ale i tak má jeho politikaření smysl? Přesvědčí takováto prohlášení potenciální nové voliče, aby volili právě lidovce s takovýmto předsedou? Jakou zvěst o situaci ve straně Čunek těmito slovy sděluje veřejnosti? A co si mají myslet o schopnosti svého předsedy formulovat logické myšlenky jeho bratři a sestry lidovci, kterým Čunek na pardubickém sjezdu oznámil (v souvislosti se svými aférami), že „nejhůře se člověk obhajuje, když je obviněn z něčeho, co nikdy neudělal“? Je mi líto, ale Čunek si na rozdíl od Chestertona nemůže dovolit být mistrem paradoxu; předseda každé politické strany má výrazně a srozumitelně prokazovat, že je mužem na svém místě, který přesně ví, co chce, který svou práci dělá rád, který ji dělá dobře a který je zárukou toho, že strana, které předsedá, bude pokud možno stále úspěšnější.
Programový sjezd křesťanských demokratů právě skončil a Čunek stojí u kormidla své strany dál. Netvrdím, že lidovci tak páchají přímo politickou sebevraždu (jejich skalní voliči prostě spolu s KDU-ČSL volí konzervativní ideály nezávisle na tom, jak obratně je lidovecké špičky nabízejí), ale obávám se, že pokud si do svého čela při nejbližší možné příležitosti nezvolí někoho, kdo bude mít trochu větší schopnost přesvědčit veřejnost o svých kvalitách než jakou má Jiří Čunek, o posílení vlivu konzervativní politiky v Čechách si budeme moci nechat jen zdát. A spolu s tím budou pomalu diskreditovány bohužel i samy hodnoty, na nichž stojí lidovecký program, což bude – o tom jsem přesvědčen – ke škodě celé naší společnosti.
Tomáš Tatranský
Tři největší lži o Evropské unii (a jejich vyvrácení)
Je opravdu pozoruhodné a svým způsobem i zábavné, k jak hloupým a neférovým „argumentům“ se čím dál častěji uchylují ti, kterým dělá problém smířit se s realitou evropské integrace. Pro příklady netřeba chodit daleko – můžeme si třeba otevřít „modré blogy“ europoslanců Jana Zahradila a Hynka Fajmona, anebo lze v případě hlubšího zájmu nahlédnout do webových stránek některých našich politických stran, například Svobodných či Suverenity Jany Bobošíkové (alias „železné Jany“, jak tato dáma v nedávném záchvatu pokory nazvala sebe sama). Dovolím si zde poukázat na některé společné prvky sloužící jako nejčastější opěrné pilíře „argumentů“ těchto osob a stran.
Tomáš Tatranský
Má smysl bojovat proti korupci?
Poslední dobou jsme svědky stále intenzivnější veřejné debaty o tom, zda lze úspěšně bojovat s korupcí v naší zemi, a pokud ano, jaké prostředky při tom použít. Je míra korupce zhruba stejná na celém světě, s tím, že korupce je na různých místech jen více či méně uhlazená, jak se nedávno nechal slyšet náš pan prezident? Anebo platí, že ve vyspělejších zemích se lidé chovají celkově poctivěji, protože mají zkušenost s tím, že férové a transparentní jednání vede ke spokojenějšímu životu a koneckonců i k většímu blahobytu? Aniž bych chtěl přespříliš generalizovat, jsem přesvědčen, že platí spíše ta druhá teze.
Tomáš Tatranský
Otazníky kolem WikiLeaks
Internetový server WikiLeaks byl sice založen již v roce 2006, značnou pozornost médií a potažmo i veřejnosti však vzbudil teprve nedávno. V tomto virtuálním prostoru bylo totiž všem uživatelům internetu nabídnuto obrovské množství původně tajných informací, které výrazně ovlivnily pohled široké veřejnosti zejména na politiku a bezpečnostní strategii Spojených států.
Tomáš Tatranský
Konec pozitivní diskriminace v Čechách
Zdá se, že současná vláda upouští od strategie pozitivní diskriminace. Je to dobrá nebo špatná zpráva?
Tomáš Tatranský
Je náboženská svoboda pouhým snem?
Přestože náboženská svoboda je všeobecně považována za jeden ze základních principů moderní civilizace založené na bezvýhradné úctě k lidským právům, ukazuje se, že jde bohužel o princip hojně pošlapávaný. Prokazuje to i nedávný výzkum prestižního amerického think-tanku Pew Forum.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Jak se chystá převrat. V Německu začíná proces s extremistickou skupinou
V Německu v pondělí začíná první z procesů se členy extremistické skupiny Říšští občané, kteří čelí...
Bombardování Gazy si vyžádalo nejméně 13 obětí, Biden mluvil s Netanjahuem
Izraelské bombardování tři domů ve městě Rafáh na jihu Pásma Gazy zabilo nejméně 13 lidí a zranilo...
Letní teploty ještě vydrží. Ochladí se až koncem týdne, kdy přijdou přeháňky
Přímý přenos V neděli meteorologové zaznamenali letní den, teplota ve středočeské Tuhani vystoupala k 25,5...
Soud začal řešit podvod století za 2,4 miliardy. Okradených jsou tisíce
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Prodej rodinného domu 400 m2, pozemek 1390 m2
Medlov - Zadní Újezd, okres Olomouc
2 150 000 Kč
- Počet článků 66
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3586x
Anketa:
Anketa od BlueBoard.cz
Seznam rubrik
- Věci veřejné
- Věci osobní a duchovní
- Křesťanství a islám
- Cestovní deník
- Čtenářský deník
- Z polských luhů a hájů
- Sókratovské dialogy
- Jiné / soukromé
Oblíbené blogy
- Štěpán Hájek
- Zdeněk Müller
- Roman Vido
- Lenka Kučerová
- William Bernard
- Vít Machálek
- Jak (ve dvou) přežít multikulturní manželství
- Lukáš Drexler
- Lucie Flajšmanová
- Jana Petrová
- Aisha a její internetový džihád
- Adam Fišer
- Očima oslíka
- Vít Kučík
- Ignác Pospíšil
- Tereza Kvasničková
- Karíma Sadio
- Martin Pinc
- Roman Joch
Oblíbené stránky
- Mezináboženský dialog
- Radio Vaticana - česká sekce
- CSI - Křesťanská mezinárodní solidarita
- Focolare Movement
- Reset - Dialogues on Civilizations
- Reuters - FaithWorld (religion, faith and ethics)
- Terrorism Awareness Project
- Arabs for Israel
- Názorně.cz
- Islám dnes
- Persecution of Christians
- Revue Theofil