Věřím v jednoho Boha... ale v jakého?
Andrej Rublev, ikona Trojice (cca. 1410)
Jistě, Bůh, to je především tajemství, to největší tajemství vůbec, cosi, co my lidé nemáme šanci pochopit. A přesto – kdo dokáže zůstat vůči tomuto tajemství totálně lhostejný? Lhostejný i v okamžicích, kdy žasne nad krásou světa, nebo ve chvílích velkých životních zklamání, nebo tváří v tvář smrti... Vždyť například i ten, kdo obviňuje Boha za to, že dopouští války nebo přírodní katastrofy, ve skutečnosti existenci Boha uznává a dokonce i vstupuje s Bohem do jistého vztahu, byť třeba konfrontačního.
My křesťané jsme – nebo bychom alespoň měli být – křesťany proto, že jsme vložili naši důvěru v Ježíše, který o Bohu mluvil především jako o milujícím nebeském Otci, a který zároveň mnoha svými slovy i činy odhalil i svou vlastní božskou identitu, která se po jeho smrti potvrdila jeho zmrtvýchvstáním. Z této naší důvěry se pak rodí důvěra a tedy i víra v to, že nejlepším synonymem Boha je Láska. A odsud je už jen krůček k víře v to, že Bůh sice samozřejmě je jeden, ale že není sám, že je láskyplným společenstvím Milujícího, Milovaného a Lásky, tedy Otce, Syna a Ducha, tří božských Osob.
Jak ale tuto skutečnost chápat? Je-li prakticky nemožné vysvětlit lidskou lásku, vysvětlit zdroj této lásky, tedy Boha-Lásku, je zcela mimo dosah lidských schopností. Přesto o poodhalení tajemství lásky – té lidské i té Boží – lidé neustále usilují, a možná nejpřesvědčivějších výsledků při tom dosahují umělci, kteří nechávají hovořit obrazy a symboly.
V následujících řádcích se tedy pokusím o malý výklad jednoho uměleckého díla, jmenovitě ikony ruského malíře Andreje Rubleva (viz obrázek), která je jedním z nejslavnějších zobrazení Boha, jak ho chápeme my křesťané.
Nejprve je asi třeba uvést na pravou míru, že to, že Rublev sebral odvahu namalovat ikonu Boha, neznamená, že si myslel, že Bůh vypadá tak, jak ho znázorňuje ona ikona. Pokud by si to myslel, nebyla by to už ikona, ale pouhý idol. Ikona je ikonou proto, že představuje určité symboly, čili snaží se vyjádřit neviditelné skutečnosti pomocí viditelných obrazů.
Co tedy na oné ikoně vidíme? Na první pohled asi tři postavy se svatozáří a křídly (tedy anděly, řekli bychom) sedící u prostřeného stolu. To odkazuje ke scéně ze Starého zákona, kdy Abrahama navštívily tři tajemné postavy a pojedly u něho. Rublev tento starozákonní výjev samozřejmě interpretuje již ve světle křesťanské teologie. Ony postavy tedy představují tři Osoby Trojice.
Osoby na ikoně se liší prakticky pouze pozicí a oblečením. To vyjadřuje stejnou důstojnost Božských Osob – žádná z nich není ani „větší“ ani „lepší“ než zbylé dvě, i když každá má zároveň svoji vlastní nezaměnitelnou identitu. Modrá část oblečení, kterou vidíme u každé z osob, symbolizuje božství, které je společné všem třem.
Postava vlevo symbolizuje Otce. Jeho zlatavý, jakoby éterický plášť zakrývá téměř celé jeho tělo, čímž je patrně vyjádřena jistá neviditelnost Boha, který, ačkoli je stvořitel všeho, zůstává zároveň skrytý před zvědavými zraky lidí. Otec svírá oběma rukama berlu, což symbolizuje to, že mu náleží veškerá moc na nebi i na zemi. Za postavou Otce se nachází dům, který představuje nebeský příbytek čili ráj, který pro nás Bůh přichystal.
Centrální postavou je Boží Syn, který se v osobě Ježíše z Nazaretu stal člověkem. Synovo sestoupení na zem znázorňuje hnědá barva oblečení, zatímco zlatá stuha vyjadřuje jeho královskou důstojnost. Klasickým ikonografickým motivem jsou dva vysunuté prsty, které symbolizují dvojí, lidskou a božskou přirozenost Ježíše Krista. Kalich s vínem ležící před Kristem samozřejmě odkazuje ke skutečnosti, že Boží Syn za nás prolil svou krev, i k tomu, že toto Ježíšovo utrpení si připomínáme ve svátosti eucharistie. Strom, který vidíme za Božím Synem, má mnoho různých významů. Odkazuje k již zmíněné starozákonní scéně, protože Abraham hostil svoji tajemnou návštěvu pod stromem, ale připomíná též drama Adama a Evy, kteří pojedli zakázané ovoce ze stromu poznání a tím strhli lidstvo do hříchu, od něhož nás vysvobozuje Kristus. Mimoto strom odkazuje též k dřevu kříže, na kterém byl Ježíš Kristus ukřižován. V důsledku této smrti se však „strom“ Ježíšova kříže stává „stromem života“, nového života, který je nabídnut všem. Nejpodstatnější z hlediska křesťanského učení o Trojici je však pohled, který si Otec a Syn vyměňují a který je vyjádřením jejich vzájemné lásky.
Napravo se nachází Osoba Ducha. Jeho zelený plášť symbolizuje život, který Boží Duch dává všem. Jde o Boží život, který sestupuje na zem, což je znázorněno tím, že postava se dotýká stolu. Hora, která se nachází za touto postavou, má rovněž důležitý symbolický význam. Na hoře obdržel Mojžíš od Hospodina Zákon. Z hory vyhlásil Ježíš jedno ze svých nejdůležitějších kázání. Na hoře odhalil Ježíš některým svým učedníkům něco ze své božské identity. A i pro nás jsou často hory místem, kde cítíme, že se jakoby dotýkáme nebes, a kde míváme pocit, že je nám Bůh blíž...
Tolik pár neobratných slov. Možná byla zbytečná nebo nesrozumitelná... V takovém případě na slova klidně zapomeňte, jsou i důležitější věci – například krása, která z Božího tajemství vyzařuje...
PS: Příště budeme s Aishou hledat odpověď na otázku, kdo je nevěřící a jak bychom se my věřící měli k nevěřícím chovat.
Tomáš Tatranský
Tři největší lži o Evropské unii (a jejich vyvrácení)
Je opravdu pozoruhodné a svým způsobem i zábavné, k jak hloupým a neférovým „argumentům“ se čím dál častěji uchylují ti, kterým dělá problém smířit se s realitou evropské integrace. Pro příklady netřeba chodit daleko – můžeme si třeba otevřít „modré blogy“ europoslanců Jana Zahradila a Hynka Fajmona, anebo lze v případě hlubšího zájmu nahlédnout do webových stránek některých našich politických stran, například Svobodných či Suverenity Jany Bobošíkové (alias „železné Jany“, jak tato dáma v nedávném záchvatu pokory nazvala sebe sama). Dovolím si zde poukázat na některé společné prvky sloužící jako nejčastější opěrné pilíře „argumentů“ těchto osob a stran.
Tomáš Tatranský
Má smysl bojovat proti korupci?
Poslední dobou jsme svědky stále intenzivnější veřejné debaty o tom, zda lze úspěšně bojovat s korupcí v naší zemi, a pokud ano, jaké prostředky při tom použít. Je míra korupce zhruba stejná na celém světě, s tím, že korupce je na různých místech jen více či méně uhlazená, jak se nedávno nechal slyšet náš pan prezident? Anebo platí, že ve vyspělejších zemích se lidé chovají celkově poctivěji, protože mají zkušenost s tím, že férové a transparentní jednání vede ke spokojenějšímu životu a koneckonců i k většímu blahobytu? Aniž bych chtěl přespříliš generalizovat, jsem přesvědčen, že platí spíše ta druhá teze.
Tomáš Tatranský
Otazníky kolem WikiLeaks
Internetový server WikiLeaks byl sice založen již v roce 2006, značnou pozornost médií a potažmo i veřejnosti však vzbudil teprve nedávno. V tomto virtuálním prostoru bylo totiž všem uživatelům internetu nabídnuto obrovské množství původně tajných informací, které výrazně ovlivnily pohled široké veřejnosti zejména na politiku a bezpečnostní strategii Spojených států.
Tomáš Tatranský
Konec pozitivní diskriminace v Čechách
Zdá se, že současná vláda upouští od strategie pozitivní diskriminace. Je to dobrá nebo špatná zpráva?
Tomáš Tatranský
Je náboženská svoboda pouhým snem?
Přestože náboženská svoboda je všeobecně považována za jeden ze základních principů moderní civilizace založené na bezvýhradné úctě k lidským právům, ukazuje se, že jde bohužel o princip hojně pošlapávaný. Prokazuje to i nedávný výzkum prestižního amerického think-tanku Pew Forum.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“
Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...
Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí
Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...
VIDEO: Londýnem běhali splašení koně. Zkrvavení vráželi do aut, pět lidí zranili
Centrem Londýna pobíhalo ve středu pět splašených koní královské kavalerie. Způsobili velký chaos v...
VIDEO: Slovenský pravičák vypustil nad hlavou europoslancům holubici míru
Krajně pravicový slovenský europoslanec Miroslav Radačovský překvapil přítomné na jednání...
Prodej rodinného domu 102 m2, pozemek 189 m2
Jungmannovo nábřeží, Chrudim - Chrudim III
2 590 000 Kč
- Počet článků 66
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3586x
Anketa:
Anketa od BlueBoard.cz
Seznam rubrik
- Věci veřejné
- Věci osobní a duchovní
- Křesťanství a islám
- Cestovní deník
- Čtenářský deník
- Z polských luhů a hájů
- Sókratovské dialogy
- Jiné / soukromé
Oblíbené blogy
- Štěpán Hájek
- Zdeněk Müller
- Roman Vido
- Lenka Kučerová
- William Bernard
- Vít Machálek
- Jak (ve dvou) přežít multikulturní manželství
- Lukáš Drexler
- Lucie Flajšmanová
- Jana Petrová
- Aisha a její internetový džihád
- Adam Fišer
- Očima oslíka
- Vít Kučík
- Ignác Pospíšil
- Tereza Kvasničková
- Karíma Sadio
- Martin Pinc
- Roman Joch
Oblíbené stránky
- Mezináboženský dialog
- Radio Vaticana - česká sekce
- CSI - Křesťanská mezinárodní solidarita
- Focolare Movement
- Reset - Dialogues on Civilizations
- Reuters - FaithWorld (religion, faith and ethics)
- Terrorism Awareness Project
- Arabs for Israel
- Názorně.cz
- Islám dnes
- Persecution of Christians
- Revue Theofil