O svatém právu bloudit, věřit falešným prorokům a hřešit
Svatyne ruzných náboženství v Betléme.
Tentokráte budu jak ten švec, co se drží svého kopyta, a tudíž začnu trošičku filozoficky. Existuje pravda? Podle mě ano. A má být každý přesvědčen o pravdivosti svého světonázoru? Taky ano. Proč je potom ale tolik různých světonázorů? Proč neexistuje jen jeden, ten pravdivý? A vůbec, existuje jedna jediná objektivní a univerzální pravda, nebo má každý „svou pravdu“?
Jako filozof si kladu takové a podobné otázky. Jako křesťan věřím a vyznávám, že pravda spadá v jedno s osobou Ježíše Krista, který prohlásil cosi opravdu nevšedního, neřku-li tajemného: „Já jsem (...) pravda i život“ (Jan 14,6). Jako konvertita pamatuji časy, kdy jsem křesťanem nebyl, a neřekl bych, že jsem byl v té době zlý... Nikdo mě k žádné víře nikdy nenutil, a já jsem upřímně přesvědčen o tom, že to tak bylo dobře. Je toto mé přesvědčení autenticky křesťanské?
Je. Protože ten, kdo upírá druhým svobodu vybrat si vlastní náboženství (nebo mít nenáboženské přesvědčení) nemůže být křesťanem. Takový člověk je ideologem, třeba i zakukleným, ale ideologem, kýmsi, kdo se staví na místo vševědoucího Boha. Proč?
Hned z několika důvodů. Za prvé, svět, na nějž máme ten či onen názor, je plný tajemství a plný různých tajemných odkazů k „zásvětí“. Odkud se vzal velký třesk? Existuje Bůh? A pokud ano, jaký je? Proč je ve světě tolik utrpení a nespravedlnosti? Jaká je nejlepší cesta k lidskému štěstí? Čeká nás posmrtný život? To vše jsou otázky týkající se sfér, v nichž naše lidská logika tápe. Otázky, které nás odkazují k tajemství. Otázky, které sice neproblematizují přesvědčení o existenci jedné jediné objektivní a univerzální pravdy, ale které nás vedou k jisté pokoře, protože odkrývají fakt, že pravda je poznatelná jen částečně. Ideolog se domnívá, že pravdu vlastní a že jeho ideologie dává racionální odpověď na všechny podstatné otázky. Věřící člověk anebo agnostik je oproti tomu přesvědčen, že ty opravdu důležité otázky jsou racionálně nerozhodnutelné, a právě proto považuje světonázorovou a náboženskou pluralitu nikoli za nutné (či v horším případě za odstranitelné) zlo, nýbrž za cosi normálního a legitimního. Absolutní pravda je cosi, k čemu se přibližujeme, je to cosi, co hledáme. A při tomto hledání bloudíme.
Za druhé – a teď už budu hovořit specifičtěji o náboženské svobodě z křesťanského hlediska –, ten, kdo upírá sobě i druhým svobodu v náboženské sféře, zcela ignoruje podstatu víry i skutečnost lidského svědomí. Víra není výsledek nějakého logického kalkulu, víra, aby byla opravdová, musí být založena na svobodném rozhodnutí, které se odehrává v nitru člověka, v jeho svědomí. Kdyby byl k víře někdo nucen násilím či výhružkami, anebo kdyby byl k víře nečestně přiváděn například sliby různých výhod na této zemi, anebo kdyby byl nucen k setrvávání v nějaké víře, výsledkem by nebyl růst víry, nýbrž růst pokrytectví. Toto přesvědčení měl evidentně Ježíš, když v situaci, kdy ho po jednom jeho „hrozném“ kázání opustilo mnoho jeho příznivců, položil svým nejbližším učedníkům otázku: „I vy chcete odejít?“ (Jan 6,67). Dodám, že toto přesvědčení vyznává i katolická církev, která ve svém dokumentu Dignitatis humanae tvrdí, že „pravda nevznáší svůj nárok jinak než silou pravdy samé”. Jinými slovy: věříš třeba nějakému prorokovi, kterého moje náboženství považuje za falešného? Máš na to svaté právo.
Za třetí, není pravda, že – jak tvrdí různí ideologové mající náboženské přesvědčení (kteří by chtěli náboženskou svobodu potlačit ve jménu péče o spásu všech lidí) – příslušnost k tomu či onomu náboženství je vstupenkou do ráje či do pekla. Křesťané by měli věřit, že po smrti nebude o mém dalším osudu rozhodovat nějaký můj světonázor či náboženská příslušnost, ale to, zda jsem byl dobrý či zlý, tedy – řečeno s Ježíšem – zda jsem sytil hladové, poskytoval přístřeší pocestným, oblékal nahé, navštěvoval nemocné atd. (viz Matouš 25,31-46). Čili fakt, že podle křesťanské víry je spasitelem všech lidí Kristus, ještě neznamená, že pouze ti, kteří v Krista jako spasitele uvěřili, mají šanci na spásu. Pokud si tedy už poslední soud představujeme jako zkoušku ve škole, pak bychom jako křesťané měli vědět, že otázky se nebudou týkat náboženství, ale etiky. Proto když už křesťané straší peklem (aby bylo jasno: nemyslím si, že právě toto je ta nejlepší „evangelizační strategie“...), neměli by strašit jen nekřesťany, ale všechny bez rozdílu (a měli by si vzpomenout na přísloví o zametání před vlastním prahem...). A každopádně by neměli strašit slovy „pokud se neobrátíš na křesťanství, Ježíš Kristus tě pošle do pekla“, ale slovy „co zaseješ, to také sklidíš“. Každý může hřešit, jen ať pak počítá s následky. Jinými slovy, i zde platí: jaký si to uděláš, takový to máš, a jak si kdo ustele, tak si lehne... Přesněji řečeno, platí to již v tomto životě, no a i na onom světě. Ale věřit v peklo a v ráj nikdo nemusí... Jen holt člověk nikdy neví... :-)
PS: Naším příštím společným tématem bude sexualita.
Tomáš Tatranský
Tři největší lži o Evropské unii (a jejich vyvrácení)
Je opravdu pozoruhodné a svým způsobem i zábavné, k jak hloupým a neférovým „argumentům“ se čím dál častěji uchylují ti, kterým dělá problém smířit se s realitou evropské integrace. Pro příklady netřeba chodit daleko – můžeme si třeba otevřít „modré blogy“ europoslanců Jana Zahradila a Hynka Fajmona, anebo lze v případě hlubšího zájmu nahlédnout do webových stránek některých našich politických stran, například Svobodných či Suverenity Jany Bobošíkové (alias „železné Jany“, jak tato dáma v nedávném záchvatu pokory nazvala sebe sama). Dovolím si zde poukázat na některé společné prvky sloužící jako nejčastější opěrné pilíře „argumentů“ těchto osob a stran.
Tomáš Tatranský
Má smysl bojovat proti korupci?
Poslední dobou jsme svědky stále intenzivnější veřejné debaty o tom, zda lze úspěšně bojovat s korupcí v naší zemi, a pokud ano, jaké prostředky při tom použít. Je míra korupce zhruba stejná na celém světě, s tím, že korupce je na různých místech jen více či méně uhlazená, jak se nedávno nechal slyšet náš pan prezident? Anebo platí, že ve vyspělejších zemích se lidé chovají celkově poctivěji, protože mají zkušenost s tím, že férové a transparentní jednání vede ke spokojenějšímu životu a koneckonců i k většímu blahobytu? Aniž bych chtěl přespříliš generalizovat, jsem přesvědčen, že platí spíše ta druhá teze.
Tomáš Tatranský
Otazníky kolem WikiLeaks
Internetový server WikiLeaks byl sice založen již v roce 2006, značnou pozornost médií a potažmo i veřejnosti však vzbudil teprve nedávno. V tomto virtuálním prostoru bylo totiž všem uživatelům internetu nabídnuto obrovské množství původně tajných informací, které výrazně ovlivnily pohled široké veřejnosti zejména na politiku a bezpečnostní strategii Spojených států.
Tomáš Tatranský
Konec pozitivní diskriminace v Čechách
Zdá se, že současná vláda upouští od strategie pozitivní diskriminace. Je to dobrá nebo špatná zpráva?
Tomáš Tatranský
Je náboženská svoboda pouhým snem?
Přestože náboženská svoboda je všeobecně považována za jeden ze základních principů moderní civilizace založené na bezvýhradné úctě k lidským právům, ukazuje se, že jde bohužel o princip hojně pošlapávaný. Prokazuje to i nedávný výzkum prestižního amerického think-tanku Pew Forum.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se
U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Exposlanec ODS Šťastný, lékař bývalého prezidenta, se pokouší za ANO o návrat
Pražské ANO ve středu rozhodne, zda zkusí vrátit do nejvyšších pater politiky Borise Šťastného,...
Bezdůvodně napadl děti na zastávce a v tramvaji. Agresora policie dopadla záhy
Napadení dvou skupin dětí krátce po sobě šetřili v polovině dubna policisté v Praze Řepích. Nejprve...
Kadyrov má nekrózu slinivky, Kreml hledá nástupce, tvrdí investigativci
Spekulace o zdravotním stavu Ramzana Kadyrova opět přiživil ruský exilový portál Novaja Gazeta...
Za napadení na koupališti v Dubí dostali tři muži až čtyřleté vězení
Okresní soud v Teplicích poslal do vězení tři ze šesti obžalovaných v případu napadení mladíka na...
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.
- Počet článků 66
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3586x
Anketa:
Anketa od BlueBoard.cz
Seznam rubrik
- Věci veřejné
- Věci osobní a duchovní
- Křesťanství a islám
- Cestovní deník
- Čtenářský deník
- Z polských luhů a hájů
- Sókratovské dialogy
- Jiné / soukromé
Oblíbené blogy
- Štěpán Hájek
- Zdeněk Müller
- Roman Vido
- Lenka Kučerová
- William Bernard
- Vít Machálek
- Jak (ve dvou) přežít multikulturní manželství
- Lukáš Drexler
- Lucie Flajšmanová
- Jana Petrová
- Aisha a její internetový džihád
- Adam Fišer
- Očima oslíka
- Vít Kučík
- Ignác Pospíšil
- Tereza Kvasničková
- Karíma Sadio
- Martin Pinc
- Roman Joch
Oblíbené stránky
- Mezináboženský dialog
- Radio Vaticana - česká sekce
- CSI - Křesťanská mezinárodní solidarita
- Focolare Movement
- Reset - Dialogues on Civilizations
- Reuters - FaithWorld (religion, faith and ethics)
- Terrorism Awareness Project
- Arabs for Israel
- Názorně.cz
- Islám dnes
- Persecution of Christians
- Revue Theofil