Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Claude Lévi-Strauss, zakladatel kulturního relativismu

Nestává se často, že by smrt filozofa vyvolala lavinu článků v mainstreamových médiích. Claude Lévi-Strauss nedávno opustil tento svět v úctyhodném věku nedožitých 101 let a je třeba uznat, že mimořádný ohlas, který jeho odchod způsobil, byl zasloužený. Otázkou nicméně zůstává, jak se s jeho myšlenkovým odkazem vyrovnat. Navzdory imperativu „o mrtvých jen dobře“ bych si dovolil nabídnout spíše kritickou a asi i poněkud kontroverzní interpretaci tohoto odkazu.

Je nepochybné, že Lévi-Strauss, francouzský filozof a antropolog židovského původu, patřil k nejvlivnějším intelektuálům 20. století. Symbol boje proti rasismu, guru ekologů, kritik eurocentrické arogance – tím vším byl Lévi-Strauss. Tento vliv je jistě důsledkem jeho mimořádné pracovitosti i schopnosti srozumitelně formulovat myšlenky, zároveň však může znamenat i to, že úspěšně souzněl s „duchem doby“, čili že byl zcela „politicky korektní“.

Proč? 20. století bylo dobou, kdy evropská, respektive západní civilizace utrpěla přinejmenším dvojí šok, který zpochybnil typicky moderní ideu pokroku, tedy přesvědčení, že západní civilizace je jednoduše nejlepší ze všech a že směřuje správným směrem, vstříc stále zářnějším zítřkům. Některé nové poznatky, zejména Freudův objev nevědomí a Einsteinova teorie relativity, uvrhly do krize osvícenský a pozitivistický názor na vědu jako na motor pokroku. Dvě světové války, jejichž ničivá síla byla možná díky moderní technice, pýše evropské vědy, pak krizi dokonaly. Evropský „vyspělý“ člověk začal opravdu vážně pochybovat o vlastní identitě.

Poněkud schematicky můžeme říci, že v lůně evropské kultury se zrodila v zásadě dvě východiska z této krize. Prvním je návrat k etice (vycházející z biblického zjevení) – tuto cestu navrhl zejména židovský myslitel Emmanuel Lévinas. Druhým je návrat k „myšlení přírodních národů“ – pro tuto cestu celý život plédoval Lévi-Strauss, jehož myšlení právě Lévinas odsoudil jako ateistické, dezorientované a dezorientující.

Na první pohled je filozofie Lévi-Strausse nesmírně lákavá. Jemu vděčíme za to, že se dnes v antropologii v souvislosti s různými exotickými kmeny nehovoří o „primitivních“, nýbrž o „přírodních“ či „předliterárních“ národech. Jeho bonmot „kdo považuje jiné za barbary, je sám barbar“ zní – jakkoli je ve skutečnosti hloupoučký a nekonzistentní – evropskému uchu svůdně. Ano, po staletích různých kolonizátorských výpadů má i Evropa máslo na hlavě, znamená to však, že máme rezignovat na veškeré hodnocení čehokoli? Je přinášení lidských obětí různým totemovým bůžkům opravdu projev zralé religiozity? Je obřezávání žen opravdu skvělý nápad? Jsme slepí, pokud nevidíme krásu polygamie?

Lévi-Strauss, tento „neúnavný humanista“ (jak se o něm po jeho smrti vyjádřil francouzský prezident Sarkozy) však samozřejmě sám spadl do pasti, kterou nalíčil svým eurocentrickým kolegům. Nejenže sám aplikoval kategorie dobra a zla na ty, kterým používání těchto kategorií zakázal, ale svým úsilím povýšit antropologii na exaktní vědu (jejím naroubováním na saussurovský strukturalismus) sklouzl zpět do pozitivistického schématu, který měl Lévi-Strauss jakožto postmoderní myslitel překonat. Fascinace strnulými primitivními společnostmi navíc Lévi-Straussovi zabránila analyzovat židovsko-křesťanskou tradici například s jejím fenoménem sublimace oběti, na který poukázal zejména René Girard. Lévi-Strauss vlastně vůbec neuznával žádný vývoj, natož pokrok – jeho strukturální přístup zkoumal pouze to, jak různé společnosti fungují. Nezajímalo ho, proč tak fungují, zda se též nějak vyvíjejí a zda jde jejich případný vývoj dobrým směrem. Zatímco se však Lévi-Strauss zdráhal odsuzovat své oblíbené divochy ve svých etnologických publikacích, v mnoha rozhovorech či popularizačních publikacích nešetřil kritikou na adresu západní civilizace.

Abych ale nebyl vůči Lévi-Straussovi nespravedlivý, rád bych též dodal, že jistý étos jeho práce spočíval v hledání základních hodnot, které jsou společné všem společnostem. Nakonec nalezl pouze jednu takovou univerzální hodnotu, a tou je odmítání incestu. Trochu hubený výsledek, ale pořád lepší než nic... Zajímavé je též to, že Lévi-Strauss se poměrně kriticky vyjadřoval k islámu – upozornil na to například Zdeněk Müller na svém blogu – nicméně otázka zní, zda jeho kritický pohled na islám nebyl spíše plodem jeho averze vůči monoteismu jako takovému než varováním před tím, že islám pošlapává lidská práva.

Západní člověk si podle Lévi-Strausse „přisvojil právo radikálně oddělovat sféru lidského od sféry zvířecího, jedné přisoudil vše to, co odňal druhé, a rozpoutal tak proklatou spirálu“. To, že primitivní společnosti jsou zpravidla zmítány neustálými kmenovými válkami, protože jejich členové radikálně oddělují sféru vlivu domácího totemu od sfér vlivu cizích totemů, již náš „neúnavný humanista“ jaksi zapomněl dodat...

Stojí tedy vůbec dílo Lévi-Strausse za studium? Jistě ano, primárně samozřejmě proto, že jakkoli byl Lévi-Strauss podle mého názoru špatným filozofem, byl vynikajícím etnologem a religionistou, který shromáždil obrovské množství zajímavého materiálu. Lévi-Strausse bychom však měli znát zejména proto, abychom si uvědomili, že současný etický a (multi)kulturní relativismus, jemuž Lévi-Strauss připravil půdu, úzce souvisí s rezignací na humanismus.

Autor: Tomáš Tatranský | úterý 17.11.2009 13:05 | karma článku: 15,52 | přečteno: 3735x
  • Další články autora

Tomáš Tatranský

Tři největší lži o Evropské unii (a jejich vyvrácení)

Je opravdu pozoruhodné a svým způsobem i zábavné, k jak hloupým a neférovým „argumentům“ se čím dál častěji uchylují ti, kterým dělá problém smířit se s realitou evropské integrace. Pro příklady netřeba chodit daleko – můžeme si třeba otevřít „modré blogy“ europoslanců Jana Zahradila a Hynka Fajmona, anebo lze v případě hlubšího zájmu nahlédnout do webových stránek některých našich politických stran, například Svobodných či Suverenity Jany Bobošíkové (alias „železné Jany“, jak tato dáma v nedávném záchvatu pokory nazvala sebe sama). Dovolím si zde poukázat na některé společné prvky sloužící jako nejčastější opěrné pilíře „argumentů“ těchto osob a stran.

4.3.2012 v 20:19 | Karma: 19,78 | Přečteno: 2149x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Má smysl bojovat proti korupci?

Poslední dobou jsme svědky stále intenzivnější veřejné debaty o tom, zda lze úspěšně bojovat s korupcí v naší zemi, a pokud ano, jaké prostředky při tom použít. Je míra korupce zhruba stejná na celém světě, s tím, že korupce je na různých místech jen více či méně uhlazená, jak se nedávno nechal slyšet náš pan prezident? Anebo platí, že ve vyspělejších zemích se lidé chovají celkově poctivěji, protože mají zkušenost s tím, že férové a transparentní jednání vede ke spokojenějšímu životu a koneckonců i k většímu blahobytu? Aniž bych chtěl přespříliš generalizovat, jsem přesvědčen, že platí spíše ta druhá teze.

16.10.2011 v 17:32 | Karma: 11,88 | Přečteno: 1557x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Otazníky kolem WikiLeaks

Internetový server WikiLeaks byl sice založen již v roce 2006, značnou pozornost médií a potažmo i veřejnosti však vzbudil teprve nedávno. V tomto virtuálním prostoru bylo totiž všem uživatelům internetu nabídnuto obrovské množství původně tajných informací, které výrazně ovlivnily pohled široké veřejnosti zejména na politiku a bezpečnostní strategii Spojených států.

4.2.2011 v 15:20 | Karma: 13,18 | Přečteno: 2030x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Konec pozitivní diskriminace v Čechách

Zdá se, že současná vláda upouští od strategie pozitivní diskriminace. Je to dobrá nebo špatná zpráva?

1.9.2010 v 20:15 | Karma: 35,60 | Přečteno: 4377x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Je náboženská svoboda pouhým snem?

Přestože náboženská svoboda je všeobecně považována za jeden ze základních principů moderní civilizace založené na bezvýhradné úctě k lidským právům, ukazuje se, že jde bohužel o princip hojně pošlapávaný. Prokazuje to i nedávný výzkum prestižního amerického think-tanku Pew Forum.

21.5.2010 v 17:40 | Karma: 31,47 | Přečteno: 5677x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

Dostával jsem balíčky, ne peníze, řekl Bystroň ke kauze úplatků od Rusů

26. dubna 2024  16:37,  aktualizováno  16:50

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň v kauze možných úplatků od proruské sítě řekl v...

Wau, skvělé, úžasné. Podvodníci imitují známé weby, falešné jsou i komentáře

26. dubna 2024  16:39

Internetoví podvodníci zneužívají zavedené značky a snaží se tak z lidí vylákat peníze. Podvrhnuté...