Claude Lévi-Strauss, zakladatel kulturního relativismu
Je nepochybné, že Lévi-Strauss, francouzský filozof a antropolog židovského původu, patřil k nejvlivnějším intelektuálům 20. století. Symbol boje proti rasismu, guru ekologů, kritik eurocentrické arogance – tím vším byl Lévi-Strauss. Tento vliv je jistě důsledkem jeho mimořádné pracovitosti i schopnosti srozumitelně formulovat myšlenky, zároveň však může znamenat i to, že úspěšně souzněl s „duchem doby“, čili že byl zcela „politicky korektní“.
Proč? 20. století bylo dobou, kdy evropská, respektive západní civilizace utrpěla přinejmenším dvojí šok, který zpochybnil typicky moderní ideu pokroku, tedy přesvědčení, že západní civilizace je jednoduše nejlepší ze všech a že směřuje správným směrem, vstříc stále zářnějším zítřkům. Některé nové poznatky, zejména Freudův objev nevědomí a Einsteinova teorie relativity, uvrhly do krize osvícenský a pozitivistický názor na vědu jako na motor pokroku. Dvě světové války, jejichž ničivá síla byla možná díky moderní technice, pýše evropské vědy, pak krizi dokonaly. Evropský „vyspělý“ člověk začal opravdu vážně pochybovat o vlastní identitě.
Poněkud schematicky můžeme říci, že v lůně evropské kultury se zrodila v zásadě dvě východiska z této krize. Prvním je návrat k etice (vycházející z biblického zjevení) – tuto cestu navrhl zejména židovský myslitel Emmanuel Lévinas. Druhým je návrat k „myšlení přírodních národů“ – pro tuto cestu celý život plédoval Lévi-Strauss, jehož myšlení právě Lévinas odsoudil jako ateistické, dezorientované a dezorientující.
Na první pohled je filozofie Lévi-Strausse nesmírně lákavá. Jemu vděčíme za to, že se dnes v antropologii v souvislosti s různými exotickými kmeny nehovoří o „primitivních“, nýbrž o „přírodních“ či „předliterárních“ národech. Jeho bonmot „kdo považuje jiné za barbary, je sám barbar“ zní – jakkoli je ve skutečnosti hloupoučký a nekonzistentní – evropskému uchu svůdně. Ano, po staletích různých kolonizátorských výpadů má i Evropa máslo na hlavě, znamená to však, že máme rezignovat na veškeré hodnocení čehokoli? Je přinášení lidských obětí různým totemovým bůžkům opravdu projev zralé religiozity? Je obřezávání žen opravdu skvělý nápad? Jsme slepí, pokud nevidíme krásu polygamie?
Lévi-Strauss, tento „neúnavný humanista“ (jak se o něm po jeho smrti vyjádřil francouzský prezident Sarkozy) však samozřejmě sám spadl do pasti, kterou nalíčil svým eurocentrickým kolegům. Nejenže sám aplikoval kategorie dobra a zla na ty, kterým používání těchto kategorií zakázal, ale svým úsilím povýšit antropologii na exaktní vědu (jejím naroubováním na saussurovský strukturalismus) sklouzl zpět do pozitivistického schématu, který měl Lévi-Strauss jakožto postmoderní myslitel překonat. Fascinace strnulými primitivními společnostmi navíc Lévi-Straussovi zabránila analyzovat židovsko-křesťanskou tradici například s jejím fenoménem sublimace oběti, na který poukázal zejména René Girard. Lévi-Strauss vlastně vůbec neuznával žádný vývoj, natož pokrok – jeho strukturální přístup zkoumal pouze to, jak různé společnosti fungují. Nezajímalo ho, proč tak fungují, zda se též nějak vyvíjejí a zda jde jejich případný vývoj dobrým směrem. Zatímco se však Lévi-Strauss zdráhal odsuzovat své oblíbené divochy ve svých etnologických publikacích, v mnoha rozhovorech či popularizačních publikacích nešetřil kritikou na adresu západní civilizace.
Abych ale nebyl vůči Lévi-Straussovi nespravedlivý, rád bych též dodal, že jistý étos jeho práce spočíval v hledání základních hodnot, které jsou společné všem společnostem. Nakonec nalezl pouze jednu takovou univerzální hodnotu, a tou je odmítání incestu. Trochu hubený výsledek, ale pořád lepší než nic... Zajímavé je též to, že Lévi-Strauss se poměrně kriticky vyjadřoval k islámu – upozornil na to například Zdeněk Müller na svém blogu – nicméně otázka zní, zda jeho kritický pohled na islám nebyl spíše plodem jeho averze vůči monoteismu jako takovému než varováním před tím, že islám pošlapává lidská práva.
Západní člověk si podle Lévi-Strausse „přisvojil právo radikálně oddělovat sféru lidského od sféry zvířecího, jedné přisoudil vše to, co odňal druhé, a rozpoutal tak proklatou spirálu“. To, že primitivní společnosti jsou zpravidla zmítány neustálými kmenovými válkami, protože jejich členové radikálně oddělují sféru vlivu domácího totemu od sfér vlivu cizích totemů, již náš „neúnavný humanista“ jaksi zapomněl dodat...
Stojí tedy vůbec dílo Lévi-Strausse za studium? Jistě ano, primárně samozřejmě proto, že jakkoli byl Lévi-Strauss podle mého názoru špatným filozofem, byl vynikajícím etnologem a religionistou, který shromáždil obrovské množství zajímavého materiálu. Lévi-Strausse bychom však měli znát zejména proto, abychom si uvědomili, že současný etický a (multi)kulturní relativismus, jemuž Lévi-Strauss připravil půdu, úzce souvisí s rezignací na humanismus.
Tomáš Tatranský
Tři největší lži o Evropské unii (a jejich vyvrácení)
Je opravdu pozoruhodné a svým způsobem i zábavné, k jak hloupým a neférovým „argumentům“ se čím dál častěji uchylují ti, kterým dělá problém smířit se s realitou evropské integrace. Pro příklady netřeba chodit daleko – můžeme si třeba otevřít „modré blogy“ europoslanců Jana Zahradila a Hynka Fajmona, anebo lze v případě hlubšího zájmu nahlédnout do webových stránek některých našich politických stran, například Svobodných či Suverenity Jany Bobošíkové (alias „železné Jany“, jak tato dáma v nedávném záchvatu pokory nazvala sebe sama). Dovolím si zde poukázat na některé společné prvky sloužící jako nejčastější opěrné pilíře „argumentů“ těchto osob a stran.
Tomáš Tatranský
Má smysl bojovat proti korupci?
Poslední dobou jsme svědky stále intenzivnější veřejné debaty o tom, zda lze úspěšně bojovat s korupcí v naší zemi, a pokud ano, jaké prostředky při tom použít. Je míra korupce zhruba stejná na celém světě, s tím, že korupce je na různých místech jen více či méně uhlazená, jak se nedávno nechal slyšet náš pan prezident? Anebo platí, že ve vyspělejších zemích se lidé chovají celkově poctivěji, protože mají zkušenost s tím, že férové a transparentní jednání vede ke spokojenějšímu životu a koneckonců i k většímu blahobytu? Aniž bych chtěl přespříliš generalizovat, jsem přesvědčen, že platí spíše ta druhá teze.
Tomáš Tatranský
Otazníky kolem WikiLeaks
Internetový server WikiLeaks byl sice založen již v roce 2006, značnou pozornost médií a potažmo i veřejnosti však vzbudil teprve nedávno. V tomto virtuálním prostoru bylo totiž všem uživatelům internetu nabídnuto obrovské množství původně tajných informací, které výrazně ovlivnily pohled široké veřejnosti zejména na politiku a bezpečnostní strategii Spojených států.
Tomáš Tatranský
Konec pozitivní diskriminace v Čechách
Zdá se, že současná vláda upouští od strategie pozitivní diskriminace. Je to dobrá nebo špatná zpráva?
Tomáš Tatranský
Je náboženská svoboda pouhým snem?
Přestože náboženská svoboda je všeobecně považována za jeden ze základních principů moderní civilizace založené na bezvýhradné úctě k lidským právům, ukazuje se, že jde bohužel o princip hojně pošlapávaný. Prokazuje to i nedávný výzkum prestižního amerického think-tanku Pew Forum.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat
Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...
V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem
Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....
Dostával jsem balíčky, ne peníze, řekl Bystroň ke kauze úplatků od Rusů
Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň v kauze možných úplatků od proruské sítě řekl v...
Wau, skvělé, úžasné. Podvodníci imitují známé weby, falešné jsou i komentáře
Internetoví podvodníci zneužívají zavedené značky a snaží se tak z lidí vylákat peníze. Podvrhnuté...
- Počet článků 66
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3586x
Anketa:
Anketa od BlueBoard.cz
Seznam rubrik
- Věci veřejné
- Věci osobní a duchovní
- Křesťanství a islám
- Cestovní deník
- Čtenářský deník
- Z polských luhů a hájů
- Sókratovské dialogy
- Jiné / soukromé
Oblíbené blogy
- Štěpán Hájek
- Zdeněk Müller
- Roman Vido
- Lenka Kučerová
- William Bernard
- Vít Machálek
- Jak (ve dvou) přežít multikulturní manželství
- Lukáš Drexler
- Lucie Flajšmanová
- Jana Petrová
- Aisha a její internetový džihád
- Adam Fišer
- Očima oslíka
- Vít Kučík
- Ignác Pospíšil
- Tereza Kvasničková
- Karíma Sadio
- Martin Pinc
- Roman Joch
Oblíbené stránky
- Mezináboženský dialog
- Radio Vaticana - česká sekce
- CSI - Křesťanská mezinárodní solidarita
- Focolare Movement
- Reset - Dialogues on Civilizations
- Reuters - FaithWorld (religion, faith and ethics)
- Terrorism Awareness Project
- Arabs for Israel
- Názorně.cz
- Islám dnes
- Persecution of Christians
- Revue Theofil