Kdo mečem zachází, ten mečem schází
Ježíš vyhání kupce z jeruzalémského chrámu
Především bychom si měli uvědomit, že drtivá většina míst, kde se v Bibli hovoří o násilí, je součástí Starého zákona, tedy souboru různých knih, které popisují mýty, zákony a dějiny Izraele v epoše před příchodem Ježíše Krista. Starý zákon byl do křesťanské Bible zařazen nikoli proto, že by obsahoval pouze nadčasově platné a nezpochybnitelné Boží příkazy, nýbrž proto, že je svědectvím o tom, jak si Bůh postupně připravoval svůj „vyvolený národ“ na to, aby mohl přijmout definitivní zjevení pravdy, která, jak my křesťané věříme, spadá vjedno s osobou Ježíše. A je také svědectvím o tom, jak (více či méně nedokonale) Židé ve starozákonní epoše „svému“ Bohu rozuměli.
Mimoto musíme mít na paměti, že líčení násilí, kterého se dopouštěl izraelský kmen (mám na mysli např. dobývání „zaslíbené země“, jak je popsáno ve starozákonní knize Jozue) je prostě popisem historických událostí tak, jak fakticky proběhly, nikoli obecným normativním návodem k tomu, jak se mají vždy a všude chovat věřící lidé. Jistě, Izraelité si tenkrát představovali, že Bůh jim toto násilí přikazuje, ale taková byla prostě dobová mentalita – dnes bychom spíše řekli, že Bůh toto násilí dopustil v situaci, kdy neexistovala žádná lepší alternativa.
Ježíš, jak známo, přišel s Novým zákonem, tedy s „radostnou zvěstí“ o Božím království, které není z tohoto světa. Připomeňme si, co Ježíš říká Pilátovi během procesu, v němž je odsouzen k smrti ukřižováním: „Kdyby mé království bylo z tohoto světa, moji služebníci by bojovali, abych nebyl vydán“ (Jan 18,36). Jinými slovy, Ježíš odmítl stát se „politickým mesiášem“, který by shromáždil vojsko a pokusil se násilím vymanit Izrael z římské okupace (čímž jistě zklamal některé své židovské souvěrce). Je sice pravda, že během Ježíšova zatčení usekl apoštol Petr jistému sluhovi židovského velekněze ucho, ale Ježíš ho za to pokáral a navíc onomu sluhovi utrženou ránu ihned zázračně vyléčil (viz Lukáš 22,51).
Onen „nový zákon“, který je jakousi základní normou Božího království, které přináší Ježíš, spočívá především v přikázání vzájemné lásky mezi lidmi. Ježíš nikdy nenabádal k násilí, naopak prohlásil za blahoslavené ty, kteří šíří pokoj (viz Matouš 5,9), a svým učedníkům dokonce doporučil modlit se za své pronásledovatele (tamtéž 5,44).
Ježíš nicméně nebyl žádný snílek, který by existenci násilí ignoroval. Naopak, Ježíš si velmi dobře uvědomoval, že on i jeho vyznavači se budou stávat oběťmi násilí – a odtud se bere jeho známý výrok „nepřišel jsem uvést pokoj, ale meč“ (Matouš 10,34). Z kontextu je evidentní, že Ježíš má na mysli (více či méně symbolický) meč, který dopadne na něho a na jeho následovníky (přičemž „meč“ na křesťany dopadá v mnoha zemích kvůli jejich víře dodnes), v žádném případě tedy nejde o výrok, který by ospravedlňoval násilí prováděné křesťany.
Pokud se nepletu, v Ježíšových podobenstvích, tedy v příbězích, které Ježíš vyprávěl, lze najít dva momenty, které lze při naprostém ignorování kontextu zneužít k propagování násilí či intolerance. Prvním je jistý výrok krále z podobenství o hřivnách (viz Lukáš 19,27), který dnes bývá zcela nesmyslně uváděn některými muslimy jako důkaz údajné přítomnosti násilí v Novém zákoně, i když – pokud vím – samotnými křesťany tento výrok vytrháván z kontextu nebýval. Druhý podobný výrok se nachází v podobenství o hostině, kdy člověk, který u sebe organizuje velkou večeři (jde pochopitelně o obraz ráje) vysílá svého služebníka ven se slovy: „Vyjdi za lidmi (…) a přinuť je, ať přijdou, aby se můj dům naplnil“ (tamtéž 14,23). Tato věta, přestože ji nevyřkl přímo Ježíš, ale jen jedna z postav z jeho příběhů, bývala bohužel v minulosti zcela scestně vykládána (bohužel i takovou autoritou, jakou byl sv. Augustin) jako ospravedlnění používání násilí při šíření křesťanství či při potírání heretiků.
Na závěr jsem si nechal situaci, v níž sám Ježíš výjimečně použil určité násilí nebo alespoň násilím pohrozil. Jde o vyhnání kupců z jeruzalémského chrámu, samotného duchovního srdce Izraele. Poslechněme si, jak o tom referuje evangelista Jan: „Ježíš se vydal na cestu do Jeruzaléma. V chrámu našel prodavače dobytka, ovcí a holubů i penězoměnce, jak sedí za stoly. Udělal si z provazů bič a všechny z chrámu vyhnal, i s ovcemi a dobytkem, směnárníkům rozházel mince, stoly zpřevracel a prodavačům holubů poručil: ,Pryč s tím odtud! Nedělejte z domu mého Otce tržiště!‘“ (2,13-16). Tato spektakulární scéna „očištění chrámu“ může opravdu působit trochu šokujícím dojmem, nicméně měli bychom mít jasno v tom, že v tomto případě ti, kteří byli z chrámu vyhnáni, porušili docela základní náboženský princip oddělení posvátného a světského prostoru. Ano, Ježíš tehdy vzal (náboženskou, nikoli světskou) spravedlnost do vlastních rukou, protože židovští kněží patrně nad touto situací pokrytecky přivírali oči, snad proto, že z ní sami měli materiální prospěch.
V dějinách bohužel občas docházelo k tomu, že křesťané vnucovali jiným svou víru násilím. Docházelo k tomu zpravidla nikoli tehdy, když se křesťané rozpomněli na Bibli, nýbrž tehdy, když nebyla dostatečně oddělena církevní a světská moc. Dnešní křesťanství se v každém případě z vlastních minulých chyb poučilo a hájí právo každého člověka na svobodné hledání a vyznávání vlastního náboženského přesvědčení v atmosféře pokoje a tolerance. Násilí je samozřejmě legitimní v situaci obrany či sebeobrany (tehdy jde o vynucenou volbu menšího zla), v každém případě však platí, že žádný (byť jen psychologický) útlak nemůže být ospravedlňován nábožensky.
PS: Náš příští společný blog bude trošku netradiční, protože bude mít formu malého vzájemného „výslechu“, či „zpovědi“ (ale žádná skandální odhalení nečekejte...). Seznam otázek, které jeden druhému položíme, je zatím otevřený, takže vítáme i příslušné podněty z vaší strany – můžete nám psát do diskuze nebo klidně i na email.
Tomáš Tatranský
Tři největší lži o Evropské unii (a jejich vyvrácení)
Je opravdu pozoruhodné a svým způsobem i zábavné, k jak hloupým a neférovým „argumentům“ se čím dál častěji uchylují ti, kterým dělá problém smířit se s realitou evropské integrace. Pro příklady netřeba chodit daleko – můžeme si třeba otevřít „modré blogy“ europoslanců Jana Zahradila a Hynka Fajmona, anebo lze v případě hlubšího zájmu nahlédnout do webových stránek některých našich politických stran, například Svobodných či Suverenity Jany Bobošíkové (alias „železné Jany“, jak tato dáma v nedávném záchvatu pokory nazvala sebe sama). Dovolím si zde poukázat na některé společné prvky sloužící jako nejčastější opěrné pilíře „argumentů“ těchto osob a stran.
Tomáš Tatranský
Má smysl bojovat proti korupci?
Poslední dobou jsme svědky stále intenzivnější veřejné debaty o tom, zda lze úspěšně bojovat s korupcí v naší zemi, a pokud ano, jaké prostředky při tom použít. Je míra korupce zhruba stejná na celém světě, s tím, že korupce je na různých místech jen více či méně uhlazená, jak se nedávno nechal slyšet náš pan prezident? Anebo platí, že ve vyspělejších zemích se lidé chovají celkově poctivěji, protože mají zkušenost s tím, že férové a transparentní jednání vede ke spokojenějšímu životu a koneckonců i k většímu blahobytu? Aniž bych chtěl přespříliš generalizovat, jsem přesvědčen, že platí spíše ta druhá teze.
Tomáš Tatranský
Otazníky kolem WikiLeaks
Internetový server WikiLeaks byl sice založen již v roce 2006, značnou pozornost médií a potažmo i veřejnosti však vzbudil teprve nedávno. V tomto virtuálním prostoru bylo totiž všem uživatelům internetu nabídnuto obrovské množství původně tajných informací, které výrazně ovlivnily pohled široké veřejnosti zejména na politiku a bezpečnostní strategii Spojených států.
Tomáš Tatranský
Konec pozitivní diskriminace v Čechách
Zdá se, že současná vláda upouští od strategie pozitivní diskriminace. Je to dobrá nebo špatná zpráva?
Tomáš Tatranský
Je náboženská svoboda pouhým snem?
Přestože náboženská svoboda je všeobecně považována za jeden ze základních principů moderní civilizace založené na bezvýhradné úctě k lidským právům, ukazuje se, že jde bohužel o princip hojně pošlapávaný. Prokazuje to i nedávný výzkum prestižního amerického think-tanku Pew Forum.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů
Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...
„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku
Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...
Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol
Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...
Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině
Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...
Prodej, Pozemky pro bydlení, 1051 m2 - klidná část, 8 km Prostějov
Stařechovice, okres Prostějov
2 685 305 Kč
- Počet článků 66
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3586x
Anketa:
Anketa od BlueBoard.cz
Seznam rubrik
- Věci veřejné
- Věci osobní a duchovní
- Křesťanství a islám
- Cestovní deník
- Čtenářský deník
- Z polských luhů a hájů
- Sókratovské dialogy
- Jiné / soukromé
Oblíbené blogy
- Štěpán Hájek
- Zdeněk Müller
- Roman Vido
- Lenka Kučerová
- William Bernard
- Vít Machálek
- Jak (ve dvou) přežít multikulturní manželství
- Lukáš Drexler
- Lucie Flajšmanová
- Jana Petrová
- Aisha a její internetový džihád
- Adam Fišer
- Očima oslíka
- Vít Kučík
- Ignác Pospíšil
- Tereza Kvasničková
- Karíma Sadio
- Martin Pinc
- Roman Joch
Oblíbené stránky
- Mezináboženský dialog
- Radio Vaticana - česká sekce
- CSI - Křesťanská mezinárodní solidarita
- Focolare Movement
- Reset - Dialogues on Civilizations
- Reuters - FaithWorld (religion, faith and ethics)
- Terrorism Awareness Project
- Arabs for Israel
- Názorně.cz
- Islám dnes
- Persecution of Christians
- Revue Theofil