Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

zdeseny obcan

jak mohla

Einsteinova teorie relativity uvrhnout do krize nazor na vedu jako motor pokroku atd? Rika jen (velmi zjednodusene) ze jedna z fyzikalnich velicin je za vsech okolnosti konstantni, nijak nelimituje ani neznavazuje poznani. Snad to jmeno muze nekoho zmast.

Mozna jste mel na mysli princip neurcitosti ale i ten ovlivnuje poznavani jen a pouze v ultramikroskopickem meritku a jeho aplikace kamkoliv jinam jsou nevhodne.

0/0
17.11.2009 15:32

T.T.

Re: jak mohla

Tak mně šlo hlavně o symbolický dopad teorie relativity - a ten byl značný. Podobný dopad měl samozřejmě objev principu neurčitosti, a vůbec celá kvantová fyzika. A podobný dopad měla celá psychoanalýza (nejen Freud, ale i Jung), dílo Nietzscheho, dílo Marxe, Heideggera atd.; pak taky Kuhnova kniha "Struktura vědeckých revolucí".

0/0
17.11.2009 15:46

mauhur

nerozumím

"...současný etický a

(multi)kulturní relativismus, jemuž Lévy-Strauss připravil půdu, úzce souvisí s rezignací

na humanismus."

nerozumím významu závěrečné věty - etický a multikulrurní relativismus jsou samy o sobě projevy humanismu. Jak to tedy myslíte s tou rezignací na něj?

0/0
17.11.2009 13:45

T.T.

Re: nerozumím

Aha, koukám, že máme odlišné předporozumění. Podle mého názoru nelze klást rovnítko mezi relativismus a humanismus. Humanismus o některých hodnotách nepochybuje (a tudíž odsuzuje nehumánní kultury), relativismus pochybuje skoro o všem, a rozhodně kárá humanismus za absolutizaci vlastního hlediska. Tak to vidím já, i když uznávám, že fakticky existují i různé verze humanismů i relativismů. Každopádně nechápu, jak mohl Sarkozy označit zrovna Lévi-Strausse jako humanistu...:-/

0/0
17.11.2009 13:56

mauhur

Re: nerozumím

souhlasím že i tak se dá chápat humanismus, ale multikulturní společnost je založena na toleranci a respektu k odlišnostem a vírou, že i jiné kultury jsou dobré a mají právo na existenci. Což jsou hodnoty humanistické. Takže si myslím, že pravdu máme oba, neboť vše je relativní :)

A tím co říká Sarkozy bych se být vámi zas tolik nezabýval. Je to klasickej ukecanej a navíc sebestřednej frantík a pitváním jeho projevů zbytečně ztrácíte čas, který můžete rozhodně strávit smysluplněji.

0/0
17.11.2009 14:12

T.T.

Re: nerozumím

Aha, jste multi-kulti, ale typičtí Francouzi jsou ukecaní a sebestřední ;-D

Ale vážně: ono taky hodně záleží na tom, jak definujeme kulturu a jak definujeme člověka. Jinak já ale s multikulturalismem nesouhlasím, a to zvláště v dnešním kontextu, kdy mnozí ve jménu multikulturalismu trvdí např. to, že muslimské komunity v Evropě si mají své spory řešit podle šaríje, podle níž má např. svědectví ženy před soudem poloviční hodnotu svědectví muže. Čili já tvrdím, že např. tento prvek šaríje nelze tolerovat. Kdekoli. Prostě ve jménu humanismu, či ve jménu lidských práv. A podobných příkladů by se dalo uvést více...

0/0
17.11.2009 14:29

maudite

Re: nerozumím

Jsem zastance svobody v tomto smeru. Kazdy narod si muze na svem uzemi budovat jakoukoliv spolecnost, at je jaka je. Ostatni narody by mely umoznit asyl tech prislusniku toho naroda, ktery se neztotoznuje s tom co jeho narod buduje a naopak umoznit odchod svych prislusniku, kteri se ztotoznuji s tim co jejich vzor buduje. To ma i jinou stranku : prijdu-li zit do jineho naroda, tak se pravem ode me ocekava, ze preveznmu jeho kulturu a ty kdo kulturu svojeho naroda zkousi vyvezt do naroda, ktery se rozhodl jit jinou cestou vzit u huby a poslat je zpet odkud prisli. O zbytek se postara ekonomika.

0/0
17.11.2009 14:43

Tuubeen

Re: nerozumím

Karmu za názor bych dala, kdyby to šlo! R^

0/0
17.11.2009 15:01

T.T.

Re: nerozumím

Je jen škoda, že "pečeť proroků" Muhammad (PBUH :-)) měl "trošičku" jinej étos ;-(

0/0
17.11.2009 15:23

T.T.

Re: nerozumím

Aha, a Vy si myslíte, že taková Severní Korea nechá ze země odejít disidenty? Nebo že Saúdská Arábie nechá odejít odpadlíky od islámu? Nebo že Somálsko nechá odejít otroky? Nebuďte naivní! Jinak i Vy patrně trváte na univerzální platnosti jistých hodnot, když radíte jiným, co by měli dělat... (a to je dobře, jen to není moc multi-kulti ;-))

0/0
17.11.2009 15:14

maudite

Re: nerozumím

Vzdyt jsem psal,ze o ostatni se postara ekonomika (jen byt v tom dusledny a nesmlouvavy) a kdyz slysim "multikulti" kopal toho kdo to vyslovi bych do p..... .

0/0
18.11.2009 2:39

T.T.

Re: nerozumím

Ale no jo, tak se usmíříme :-)

Ať žije neviditelná ruka trhu! R^ ;-D

0/0
18.11.2009 12:22

maudite

Re: nerozumím

Ja bych v kazdem pripade vynechal osobu Sarkoziho z jakychkoliv diskusi.

Kolik zednarskych lozi, tolik versi humanismu, asi tak. A kolik bohatych synku poslanych na studia filosofickych smeru, tolik relativismu, ale to zase casto souvisi s predchozi vetou a s rannym stadiem rozvoje chapani takoveho synka.

Ale jinak jste to vystihl ve svem clanku zcela presne.

Proste zijeme v dobe, kdy jsme se dostali v duchovnim vyvoji do patove situace a to diky stretu zajmu ruznych myslenkovych proudu a z tohoto patu mnoho Mislytelu hleda pomoci zaobaleni vlastnich zajmu do nepruhlednych pseurorelativistickohumannich myslenkovych proudu, , ktere jen odvadeji ctenare od zakladni rovnice fungovani lidske spolecnosti a tou je "Ma dati - dal " (cituji fe forme ucetnictvi, prnezniho denniku)

0/0
17.11.2009 14:30

maudite

Re: nerozumím

vypadlo tam "cestu" - dosad jak umis.

0/0
17.11.2009 14:36

T.T.

Re: nerozumím

Dík za názor :-)

Odcházím diskutovati pod blog pana Müllera.

Salam ;-)

0/0
17.11.2009 15:20

Aaron71

Někdy i a někdy y?

A proč ne, pořád stejně?

0/0
17.11.2009 13:35

Aaron71

Re: Někdy i a někdy y?

Jinak za článek karma.

0/0
17.11.2009 13:36

T.T.

Re: Někdy i a někdy y?

Jé díky za upozornění, už jsem to opravil :-)

0/0
17.11.2009 13:41



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.