Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Claude Lévi-Strauss, zakladatel kulturního relativismu

Nestává se často, že by smrt filozofa vyvolala lavinu článků v mainstreamových médiích. Claude Lévi-Strauss nedávno opustil tento svět v úctyhodném věku nedožitých 101 let a je třeba uznat, že mimořádný ohlas, který jeho odchod způsobil, byl zasloužený. Otázkou nicméně zůstává, jak se s jeho myšlenkovým odkazem vyrovnat. Navzdory imperativu „o mrtvých jen dobře“ bych si dovolil nabídnout spíše kritickou a asi i poněkud kontroverzní interpretaci tohoto odkazu.

Je nepochybné, že Lévi-Strauss, francouzský filozof a antropolog židovského původu, patřil k nejvlivnějším intelektuálům 20. století. Symbol boje proti rasismu, guru ekologů, kritik eurocentrické arogance – tím vším byl Lévi-Strauss. Tento vliv je jistě důsledkem jeho mimořádné pracovitosti i schopnosti srozumitelně formulovat myšlenky, zároveň však může znamenat i to, že úspěšně souzněl s „duchem doby“, čili že byl zcela „politicky korektní“.

Proč? 20. století bylo dobou, kdy evropská, respektive západní civilizace utrpěla přinejmenším dvojí šok, který zpochybnil typicky moderní ideu pokroku, tedy přesvědčení, že západní civilizace je jednoduše nejlepší ze všech a že směřuje správným směrem, vstříc stále zářnějším zítřkům. Některé nové poznatky, zejména Freudův objev nevědomí a Einsteinova teorie relativity, uvrhly do krize osvícenský a pozitivistický názor na vědu jako na motor pokroku. Dvě světové války, jejichž ničivá síla byla možná díky moderní technice, pýše evropské vědy, pak krizi dokonaly. Evropský „vyspělý“ člověk začal opravdu vážně pochybovat o vlastní identitě.

Poněkud schematicky můžeme říci, že v lůně evropské kultury se zrodila v zásadě dvě východiska z této krize. Prvním je návrat k etice (vycházející z biblického zjevení) – tuto cestu navrhl zejména židovský myslitel Emmanuel Lévinas. Druhým je návrat k „myšlení přírodních národů“ – pro tuto cestu celý život plédoval Lévi-Strauss, jehož myšlení právě Lévinas odsoudil jako ateistické, dezorientované a dezorientující.

Na první pohled je filozofie Lévi-Strausse nesmírně lákavá. Jemu vděčíme za to, že se dnes v antropologii v souvislosti s různými exotickými kmeny nehovoří o „primitivních“, nýbrž o „přírodních“ či „předliterárních“ národech. Jeho bonmot „kdo považuje jiné za barbary, je sám barbar“ zní – jakkoli je ve skutečnosti hloupoučký a nekonzistentní – evropskému uchu svůdně. Ano, po staletích různých kolonizátorských výpadů má i Evropa máslo na hlavě, znamená to však, že máme rezignovat na veškeré hodnocení čehokoli? Je přinášení lidských obětí různým totemovým bůžkům opravdu projev zralé religiozity? Je obřezávání žen opravdu skvělý nápad? Jsme slepí, pokud nevidíme krásu polygamie?

Lévi-Strauss, tento „neúnavný humanista“ (jak se o něm po jeho smrti vyjádřil francouzský prezident Sarkozy) však samozřejmě sám spadl do pasti, kterou nalíčil svým eurocentrickým kolegům. Nejenže sám aplikoval kategorie dobra a zla na ty, kterým používání těchto kategorií zakázal, ale svým úsilím povýšit antropologii na exaktní vědu (jejím naroubováním na saussurovský strukturalismus) sklouzl zpět do pozitivistického schématu, který měl Lévi-Strauss jakožto postmoderní myslitel překonat. Fascinace strnulými primitivními společnostmi navíc Lévi-Straussovi zabránila analyzovat židovsko-křesťanskou tradici například s jejím fenoménem sublimace oběti, na který poukázal zejména René Girard. Lévi-Strauss vlastně vůbec neuznával žádný vývoj, natož pokrok – jeho strukturální přístup zkoumal pouze to, jak různé společnosti fungují. Nezajímalo ho, proč tak fungují, zda se též nějak vyvíjejí a zda jde jejich případný vývoj dobrým směrem. Zatímco se však Lévi-Strauss zdráhal odsuzovat své oblíbené divochy ve svých etnologických publikacích, v mnoha rozhovorech či popularizačních publikacích nešetřil kritikou na adresu západní civilizace.

Abych ale nebyl vůči Lévi-Straussovi nespravedlivý, rád bych též dodal, že jistý étos jeho práce spočíval v hledání základních hodnot, které jsou společné všem společnostem. Nakonec nalezl pouze jednu takovou univerzální hodnotu, a tou je odmítání incestu. Trochu hubený výsledek, ale pořád lepší než nic... Zajímavé je též to, že Lévi-Strauss se poměrně kriticky vyjadřoval k islámu – upozornil na to například Zdeněk Müller na svém blogu – nicméně otázka zní, zda jeho kritický pohled na islám nebyl spíše plodem jeho averze vůči monoteismu jako takovému než varováním před tím, že islám pošlapává lidská práva.

Západní člověk si podle Lévi-Strausse „přisvojil právo radikálně oddělovat sféru lidského od sféry zvířecího, jedné přisoudil vše to, co odňal druhé, a rozpoutal tak proklatou spirálu“. To, že primitivní společnosti jsou zpravidla zmítány neustálými kmenovými válkami, protože jejich členové radikálně oddělují sféru vlivu domácího totemu od sfér vlivu cizích totemů, již náš „neúnavný humanista“ jaksi zapomněl dodat...

Stojí tedy vůbec dílo Lévi-Strausse za studium? Jistě ano, primárně samozřejmě proto, že jakkoli byl Lévi-Strauss podle mého názoru špatným filozofem, byl vynikajícím etnologem a religionistou, který shromáždil obrovské množství zajímavého materiálu. Lévi-Strausse bychom však měli znát zejména proto, abychom si uvědomili, že současný etický a (multi)kulturní relativismus, jemuž Lévi-Strauss připravil půdu, úzce souvisí s rezignací na humanismus.

Autor: Tomáš Tatranský | úterý 17.11.2009 13:05 | karma článku: 15,52 | přečteno: 3735x
  • Další články autora

Tomáš Tatranský

Tři největší lži o Evropské unii (a jejich vyvrácení)

Je opravdu pozoruhodné a svým způsobem i zábavné, k jak hloupým a neférovým „argumentům“ se čím dál častěji uchylují ti, kterým dělá problém smířit se s realitou evropské integrace. Pro příklady netřeba chodit daleko – můžeme si třeba otevřít „modré blogy“ europoslanců Jana Zahradila a Hynka Fajmona, anebo lze v případě hlubšího zájmu nahlédnout do webových stránek některých našich politických stran, například Svobodných či Suverenity Jany Bobošíkové (alias „železné Jany“, jak tato dáma v nedávném záchvatu pokory nazvala sebe sama). Dovolím si zde poukázat na některé společné prvky sloužící jako nejčastější opěrné pilíře „argumentů“ těchto osob a stran.

4.3.2012 v 20:19 | Karma: 19,78 | Přečteno: 2149x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Má smysl bojovat proti korupci?

Poslední dobou jsme svědky stále intenzivnější veřejné debaty o tom, zda lze úspěšně bojovat s korupcí v naší zemi, a pokud ano, jaké prostředky při tom použít. Je míra korupce zhruba stejná na celém světě, s tím, že korupce je na různých místech jen více či méně uhlazená, jak se nedávno nechal slyšet náš pan prezident? Anebo platí, že ve vyspělejších zemích se lidé chovají celkově poctivěji, protože mají zkušenost s tím, že férové a transparentní jednání vede ke spokojenějšímu životu a koneckonců i k většímu blahobytu? Aniž bych chtěl přespříliš generalizovat, jsem přesvědčen, že platí spíše ta druhá teze.

16.10.2011 v 17:32 | Karma: 11,88 | Přečteno: 1557x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Otazníky kolem WikiLeaks

Internetový server WikiLeaks byl sice založen již v roce 2006, značnou pozornost médií a potažmo i veřejnosti však vzbudil teprve nedávno. V tomto virtuálním prostoru bylo totiž všem uživatelům internetu nabídnuto obrovské množství původně tajných informací, které výrazně ovlivnily pohled široké veřejnosti zejména na politiku a bezpečnostní strategii Spojených států.

4.2.2011 v 15:20 | Karma: 13,18 | Přečteno: 2030x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Konec pozitivní diskriminace v Čechách

Zdá se, že současná vláda upouští od strategie pozitivní diskriminace. Je to dobrá nebo špatná zpráva?

1.9.2010 v 20:15 | Karma: 35,60 | Přečteno: 4377x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Je náboženská svoboda pouhým snem?

Přestože náboženská svoboda je všeobecně považována za jeden ze základních principů moderní civilizace založené na bezvýhradné úctě k lidským právům, ukazuje se, že jde bohužel o princip hojně pošlapávaný. Prokazuje to i nedávný výzkum prestižního amerického think-tanku Pew Forum.

21.5.2010 v 17:40 | Karma: 31,47 | Přečteno: 5677x | Diskuse| Společnost

Tomáš Tatranský

Kořenem terorismu není víra, ale zoufalství

Při pohledu na zakrvácené oběti včerejších teroristických útoků v moskevském metru si opět mnozí z nás položili otázku, co vlastně vede někoho k tomu, že se opásá trhavinou, aby se odpálil někde, kde je co možná nejvíc lidí.

30.3.2010 v 9:28 | Karma: 15,20 | Přečteno: 2604x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Má Evropa zakázat muslimský závoj?

V evropských zemích se opět dostává na přetřes otázka, zda se muslimské ženy smí ve veřejném prostoru pohybovat v tradičních oděvech zahalujících tvář. Je nošení burky (zpravidla modrý hábit zahalující ženu od hlavy až k patě) či nikábu (většinou černý oděv ponechávající odhalené pouze oči) v rozporu se základními evropskými hodnotami?

24.2.2010 v 17:40 | Karma: 16,28 | Přečteno: 3400x | Diskuse| Společnost

Tomáš Tatranský

Poučíme se z tragédie ve Fort Hood?

Ukazuje se, že major Nidal Málik Hasan, zbožný muslim a člen americké armády, který minulý týden s výkřikem „Alláhu akbar“ na rtech postřílel na americké vojenské základně Fort Hood 13 lidí, byl s největší pravděpodobností velmi uvědomělý islámský fanatik. Tím se ostatně celá tragédie stává snadněji vysvětlitelnou. Co z toho pro nás vyplývá?

13.11.2009 v 13:25 | Karma: 22,40 | Přečteno: 3057x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Bezcharakterní Klaus

Prezident Klaus mě způsobem, jakým přistoupil k podpisu Lisabonské smlouvy, opět zklamal. A to přesto, že podle mého názoru Lisabonská smlouva zase až tak špatným dokumentem není.

3.11.2009 v 18:18 | Karma: 21,55 | Přečteno: 3269x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Pět minut slávy pro Narcise z Hradu

Jak známo, opojení mocí mívá dosti neblahé následky. Císař Nero nechal údajně zapálit Řím, prezident Klaus zase zcela nesmyslně blokuje politiku Evropské unie.

14.10.2009 v 16:55 | Karma: 35,17 | Přečteno: 6119x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Tisíce planoucích sluncí

Román Khaleda Hosseiniho „Tisíce planoucích sluncí“ patří k tomu nejlepšímu, co jsem kdy četl. Tato kniha je nabita neodolatelnou silou, která mě vtáhla do světa afghánských žen. Příběh, který Hosseini vypráví, mě dojal, místy skoro až k slzám.

12.8.2009 v 18:35 | Karma: 21,25 | Přečteno: 5451x | Diskuse| Kultura

Tomáš Tatranský

O sňatcích z rozumu

„Vy si berete osobu, kterou milujete, my milujeme osobu, kterou si bereme,“ vysvětlila mi před několika lety princip sňatků z rozumu Lina, kamarádka z Indie.

3.8.2009 v 17:00 | Karma: 23,41 | Přečteno: 4093x | Diskuse| Osobní

Tomáš Tatranský

Nebezpečný pokrytec Obama chlácholí muslimy

Prezident USA dnes v Káhiře opět potvrdil, že ztratil veškeré zbytky soudnosti a že nadobro propadl vlastnímu megalomanskému mesiášskému komplexu.

4.6.2009 v 18:24 | Karma: 33,70 | Přečteno: 4200x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Taliban zcela ovládl pákistánskou oblast Svát

Pákistánský prezident Asif Alí Zardárí včera podepsal výnos, který zavádí právo šarí’a – v interpretaci, jakou nabízí Taliban – jako výlučný legislativní systém v údolí Svát na severu země. Radikální islámské hnutí Taliban si tak v podstatě vynutilo vznik státu ve státě výměnou za mír v oblasti, která byla v posledních letech svědkem vleklé války.

14.4.2009 v 15:54 | Karma: 16,51 | Přečteno: 3028x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Nepochopitelné utrpení

Jaký smysl má utrpení, bolest, zlo? Proč v Aquile zahynulo tolik nevinných lidí? Jakou odpověď dává na tyto otázky křesťanství, jmenovitě jeho vrcholná, „velikonoční“ událost, tedy Ježíšova smrt a zmrtvýchvstání?

10.4.2009 v 15:30 | Karma: 19,66 | Přečteno: 3543x | Diskuse| Osobní

Tomáš Tatranský

Vzpomínky na Filipíny (fotoblog)

Několik obrázkových vzpomínek na dávno minulé časy, kdy jsem byl ještě mlád a věnoval se dobročinným aktivitám :-)

31.3.2009 v 12:56 | Karma: 19,47 | Přečteno: 3865x | Diskuse| Fotoblogy

Tomáš Tatranský

Muslimové a terorismus

Fakta, ne dojmy...

9.3.2009 v 14:00 | Karma: 30,40 | Přečteno: 3989x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Politika multikulturalismu je cestou do pekel

Což není pouze můj osobní názor – jde o racionální zhodnocení výzkumů veřejného mínění.

2.3.2009 v 15:35 | Karma: 40,30 | Přečteno: 8293x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Wildersova „Fitna“ rozdělila britské muslimy

Velká Británie nedávno vyhostila ze země Geerta Wilderse, holandského poslance, který byl pozván, aby v britské Sněmovně lordů promítl svůj krátký film Fitna (který – stručně řečeno – sugeruje, že Korán navádí muslimy k terorismu). Toto rozhodnutí britského ministerstva vnitra bylo patrně bezprecedentní v tom smyslu, že to bylo poprvé, co bylo občanovi Evropské unie s poslaneckou imunitou zabráněno v pohybu z jedné členské země do druhé – což lze učinit pouze tehdy, pokud dotyčná osoba představuje pro zemi, odkud je vyhoštěna, bezpečnostní hrozbu. O případu informovala i česká média, takže jsem se k němu už nechtěl vyjadřovat, ale nakonec jsem se rozhodl zmínit se o tom, že ne všichni prominentní britští muslimové s vyhoštěním Wilderse souhlasí – což může překvapit ty, kteří se na islám dívají podobně jako Wilders.

18.2.2009 v 18:38 | Karma: 18,38 | Přečteno: 3212x | Diskuse| Politika

Tomáš Tatranský

Islámské právo šarí’a opět v akci

Pečovatelka byla potrestána za to, že nezabránila své dospívající adoptivní dcerce odejít od islámu.

10.2.2009 v 15:45 | Karma: 30,15 | Přečteno: 4343x | Diskuse| Ostatní