- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Einsteinova teorie relativity uvrhnout do krize nazor na vedu jako motor pokroku atd? Rika jen (velmi zjednodusene) ze jedna z fyzikalnich velicin je za vsech okolnosti konstantni, nijak nelimituje ani neznavazuje poznani. Snad to jmeno muze nekoho zmast.
Mozna jste mel na mysli princip neurcitosti ale i ten ovlivnuje poznavani jen a pouze v ultramikroskopickem meritku a jeho aplikace kamkoliv jinam jsou nevhodne.
Tak mně šlo hlavně o symbolický dopad teorie relativity - a ten byl značný. Podobný dopad měl samozřejmě objev principu neurčitosti, a vůbec celá kvantová fyzika. A podobný dopad měla celá psychoanalýza (nejen Freud, ale i Jung), dílo Nietzscheho, dílo Marxe, Heideggera atd.; pak taky Kuhnova kniha "Struktura vědeckých revolucí".
"...současný etický a
(multi)kulturní relativismus, jemuž Lévy-Strauss připravil půdu, úzce souvisí s rezignací
na humanismus."
nerozumím významu závěrečné věty - etický a multikulrurní relativismus jsou samy o sobě projevy humanismu. Jak to tedy myslíte s tou rezignací na něj?
Aha, koukám, že máme odlišné předporozumění. Podle mého názoru nelze klást rovnítko mezi relativismus a humanismus. Humanismus o některých hodnotách nepochybuje (a tudíž odsuzuje nehumánní kultury), relativismus pochybuje skoro o všem, a rozhodně kárá humanismus za absolutizaci vlastního hlediska. Tak to vidím já, i když uznávám, že fakticky existují i různé verze humanismů i relativismů. Každopádně nechápu, jak mohl Sarkozy označit zrovna Lévi-Strausse jako humanistu...